ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W GĄSAWACH RZĄDOWYCH
1.Uczniowie zostają poinformowani o zasadach oceniania na początku roku szkolnego,
a o ewentualnych poprawkach natychmiast po ich wprowadzeniu.
2.Niniejszy regulamin jest zgodny z zasadami oceniania wewnątrzszkolnego.
3. System oceniania oparty został o wymagania podstawy programowej oraz program nauczania Krzysztofa Warchoła – Program nauczania wychowania fizycznego dla ośmioletniej szkoły podstawowej.
I. Założenia ogólne.
1. Nauczyciel wf na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów o celach wychowania fizycznego, kryteriach i wymaganiach na poszczególne oceny, zasadach BHP, regulaminach korzystania z obiektów i pomieszczeń sportowych oraz regulaminu wyjść
i wyjazdów na zawody sportowe.
2. Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnego systemu oceniania szkoły.
3. Ocena półroczna lub roczna ustalona jest na podstawie ocen cząstkowych za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych danego ucznia.
4. Ustalając ocenę z wychowania fizycznego nauczyciel dostosowuje wymagania do danego ucznia, a nie do poziomu klasy.
5. Przy ocenianiu z wychowania fizycznego w szczególności brany pod uwagę jest wysiłek ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, systematyczność udziału w tych zajęciach , postawę oraz aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
6. Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową aktywność ucznia, np. udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych, zawodach sportowych, turniejach
i rozgrywkach pozaszkolnych, konkursach plastycznych i literackich o tematyce sportowej.
7. Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec roku szkolnego może być tylko
o jeden stopień.
8. Obniżenie oceny z wychowania fizycznego na koniec półrocza lub roku szkolnego następuje wskutek negatywnej postawy ucznia, np. częste braki stroju, niesystematyczne ćwiczenie, sporadyczne uczestniczenie w sprawdzianach kontrolno-oceniających, brak właściwego zaangażowania w czasie poszczególnych lekcji, niski poziom kultury osobistej itp.
9. Cząstkową ocenę niedostateczną uczeń może poprawić jednorazowo w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania, w sposób określony przez nauczyciela wf.
10. Uczeń może być nieprzygotowany do zajęć (brak stroju, złe samopoczucie) cztery razy w półroczu. Nieprzygotowanie zgłasza na początku lekcji, a nauczyciel w-fu odnotowuje ten fakt wpisując “np”.
11. Uczeń może być zwolniony całkowicie lub częściowo z zajęć wychowania fizycznego decyzją administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
12. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na okres uniemożliwiający wystawienie oceny semestralnej lub klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego, zamiast oceny nauczyciel wpisuje „zwolniony” albo „zwolniona”.
13. Uczniowie zwolnieni z ćwiczeń na podstawie zaświadczenia lekarskiego nie są zwalniani
z obowiązku obecności na lekcji i udziału w niej.
14. O przewidywanej ocenie niedostatecznej lub grożącym nieklasyfikowaniu nauczyciel w-f powinien poinformować uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) z miesięcznym wyprzedzeniem.
15. Ustalona przez nauczyciela wf niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego. Egzaminy, o których mowa mogą być przeprowadzone tylko i wyłącznie w formie praktycznej.
16. Uczeń może być nieklasyfikowany z wychowania fizycznego z powodu nieobecności przekraczającej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia w planie nauczania.
17. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
18. Na prośbę ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) ucznia nieklasyfikowanego
z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
19. Egzamin klasyfikacyjny z wychowania fizycznego może być przeprowadzony tylko
i wyłącznie w formie praktycznej (umiejętności ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru lub roku szkolnego.
II. Wymagania szczegółowe – oddział IV szkoły podstawowej.
W oddziale IV szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:
1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3. sprawność fizyczną (kontrola):
– siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),
– gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),
– pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Próba Ruffiera.
4. umiejętności ruchowe:
a) gimnastyka:
– przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
– układ gimnastyczny według własnej inwencji (postawa zasadnicza, przysiad podparty, przewrót w przód, klęk podparty, leżenie przewrotne),
b) minipiłka nożna:
– prowadzenie wewnętrzną częścią stopy prawą lub lewą nogą,
– uderzenie piłki na bramkę wewnętrzną częścią stopy,
c) minikoszykówka:
– kozłowanie piłki w marszu lub biegu po prostej ze zmianą ręki kozłującej,
– podania oburącz sprzed klatki piersiowej w marszu,
d) minipiłka ręczna:
– podanie jednorącz półgórne w marszu,
– rzut na bramkę jednorącz z kilku kroków marszu,
e) minipiłka siatkowa:
– odbicie piłki sposobem oburącz górnym po własnym podrzucie,
f) dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton, wyścigi rzędów.
5. wiadomości:
– uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego(odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
– uczeń zna wszystkie próby ISF K. Zuchory, potrafi je samodzielnie przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.
III. Wymagania szczegółowe – oddział V szkoły podstawowej
W oddziale V szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:
1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3. sprawność fizyczną (kontrola):
– siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),
– gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),
– pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4. umiejętności ruchowe:
a) gimnastyka:
– przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
– podpór łukiem leżąc tyłem „mostek”,
b) minipiłka nożna:
– prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą,
– uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest nieruchoma),
c) minikoszykówka:
– kozłowanie piłki w biegu ze zmianą ręki kozłującej i kierunku poruszania się,
– rzut do kosza z dwutaktu (dwutakt z miejsca bez kozłowania piłki),
d) minipiłka ręczna:
– podanie jednorącz półgórne w biegu,
– rzut na bramkę zbiegu,
e) minipiłka siatkowa:
– odbicie piłki sposobem oburącz górnym w parach,
– zagrywka sposobem dolnym z 3 – 4 m od siatki,
f). dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton, wyścigi rzędów.
5. wiadomości;
– uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń potrafi wyjaśnić i scharakteryzować pojęcie zdrowia według WHO (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
– uczeń zna Test Coopera, potrafi go samodzielnie przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.
IV. Wymagania szczegółowe – oddział VI szkoły podstawowej
W oddziale VI szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:
1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3. sprawność fizyczną (kontrola):
– siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),
– gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),
– pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4. umiejętności ruchowe:
a) gimnastyka:
– stanie na rękach przy drabinkach,
– przewrót w przód z marszu z przysiadu podpartego,
b) minipiłka nożna:
– prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą ze zmianą tempa i kierunku poruszania się,
– uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest dogrywana od współćwiczącego),
c) minikoszykówka:
– podania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem w biegu,
– rzut do kosza z dwutaktu z biegu,
d) minipiłka ręczna:
– rzut na bramkę z biegu po podaniu od współćwiczącego ,
– podanie jednorącz półgórne w biegu ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,
e) minipiłka siatkowa:
– odbicie piłki sposobem oburącz dolnym w parach,
– zagrywka sposobem dolnym z 4 – 5 m od siatki,
f). dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton, wyścigi rzędów.
5. wiadomości;
– uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń wymienia podstawowe zasady korzystania ze sprzętu sportowego (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń zna zasady i metody hartowania organizmu.
V. Wymagania szczegółowe – oddział VII szkoły podstawowej
W oddziale VII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:
1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3. sprawność fizyczną (kontrola):
a) siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),
b) gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),
c) skok w dal z miejsca (według MTSF),
d) bieg ze startu wysokiego na 50m (według MTSF),
e) bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10m z przenoszeniem klocków (według MTSF),
f) pomiar siły względnej (według MTSF):
– zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,
– podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,
g) biegi przedłużone (według MTSF):
– na dystansie 800m – dziewczęta,
– na dystansie 1000m – chłopcy,
e) pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4. umiejętności ruchowe:
a) gimnastyka:
– stanie na rękach przy drabinkach,
– łączone formy przewrotów w przód i w tył,
b) piłka nożna:
– zwód pojedynczy przodem bez piłki i uderzenie na bramkę prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,
– prowadzenie piłki ze zmianą kierunku poruszania się i nogi prowadzącej ,
c) koszykówka:
– zwód pojedynczy przodem bez piłki i rzut do kosza z dwutaktu po podaniu do współćwiczącego,
– podania oburącz sprzed klatki piersiowej ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,
d) piłka ręczna:
– poruszanie się w obronie (w strefie),
– rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem bez piłki i podaniu od współćwiczącego,
e) piłka siatkowa:
– łączone odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym w parach,
-zagrywka sposobem dolnym z 5 -6m od siatki,
f) dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton.
5. wiadomości:
– uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń oblicza wskaźnik BMI i interpretuje własny wynik (odpowiedzi ustne),
– uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia (odpowiedzi ustne lub pisemny test).
VI. Wymagania szczegółowe – oddział VIII szkoły podstawowej.
W oddziale VIII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:
1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3. sprawność fizyczną (kontrola):
a) siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),
b) gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),
c) skok w dal z miejsca (według MTSF),
d) bieg ze startu wysokiego na 50m (według MTSF),
e) bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10m z przenoszeniem klocków (według MTSF),
f) pomiar siły względnej (według MTSF):
– zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,
– podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,
g) biegi przedłużone (według MTSF),
– na dystansie 800m – dziewczęta,
– na dystansie 1000m – chłopcy,
f) pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4. umiejętności ruchowe:
a) gimnastyka:
– przerzut bokiem,
– „piramida” dwójkowa,
b) piłka nożna:
– zwód pojedynczy przodem piłką i uderzenie na bramkę prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,
– prowadzenie piłki ze zmianą kierunku poruszania się,
c) koszykówka:
– zwód pojedynczy przodem piłką i rzut do kosza z dwutaktu po podaniu do współćwiczącego,
– podania oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,
d) piłka ręczna:
– poruszanie się w obronie „każdy swego”,
-rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem piłką i podaniu od współćwiczącego,
e) piłka siatkowa:
– wystawianie piłki sposobem oburącz górnym ,
– zagrywka sposobem dolnym z 6m od siatki,
f) dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton.
5. wiadomości;
– wymienia przyczyny i skutki otyłości, zagrożenia wynikające z nadmiernego odchudzania się, stosowania sterydów i innych substancji wspomagających negatywnie proces treningowy (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– zna współczesne aplikacje internetowe i urządzenia elektroniczne do oceny własnej aktywności fizycznej,
– wymienia korzyści dla zdrowia wynikające z systematycznej aktywności fizycznej (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
VII. Szczegółowe kryteria oceny semestralnej lub rocznej z wychowania fizycznego.
1. Ocena celująca (6)
Ocenę celującą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej pięć kryteriów):
– jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy,
– nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
– charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
– używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
– bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
– reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa,
– systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, uprawia dyscypliny lub konkurencyjne sportowe w innych klubach lub sekcjach sportowych, podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej w czasie wolnym.
b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej pięć kryteriów):
– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 95 – 100 % zajęć,
– w sposób bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia w czasie lekcji,
– wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny, pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,
– prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
– potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
– umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,
– w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
– poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej pięć kryteriów):
– zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
– samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej, w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
– uzyskuje bardzo znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
– dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
– oblicza wskaźnik BMI,
– podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej pięć kryteriów):
– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek błędów technicznych lub taktycznych,
– ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
– wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,
– potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,
– wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie, np. trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,
– stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów i rozgrywek sportowych,
– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia w sposób znaczący wpływa
na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.
e) wiadomości (spełnia co najmniej trzy kryteria):
– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub celującą,
– stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,
– posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
– wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą.
2. Ocena bardzo dobra (5)
Ocenę bardzo dobrą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej cztery kryteria):
– jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze udziału w lekcjach,
– nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
– charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
– używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
– chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
– reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie gminnym i powiatowym,
– niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
– niekiedy podejmuje indywidualne formy aktywności fizycznej w czasie wolnym.
b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej cztery kryteria):
– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 90 – 94 % zajęć,
– w sposób bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia w czasie lekcji,
– bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
– pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,
– prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
– potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
– umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczącego przygotować miejsce ćwiczeń,
– stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
– stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej cztery kryteria):
– zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
– poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych za namową nauczyciela,
– uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
– dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
– oblicza wskaźnik BMI,
– czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej cztery kryteria):
– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,
– ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
– potrafi wykonywać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
– wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie, np. sporadycznie trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,
– stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej, w trakcie zajęć,
– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.
e) wiadomości (spełnia co najmniej dwa kryteria):
– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub dobrą,
– stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,
– posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
– wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą.
3. Ocena dobra (4)
Ocenę dobrą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej trzy kryteria):
– jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się nie brać udziału w lekcjach,
– nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
– charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
– nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
– sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
– bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
– raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej trzy kryteria):
– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 85 – 89 % zajęć,
– w sposób dobry wykonuje większość ćwiczenia w czasie lekcji,
– dobrze pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
– prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
– potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie wymaga dodatkowych uwag nauczyciela,
– umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczącego przygotować miejsce ćwiczeń,
– nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
– dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia.
c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej trzy kryteria):
– zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,
– poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,
– uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
– oblicza wskaźnik BMI,
– raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej trzy kryteria):
– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,
– wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
– potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,
– wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, czy nie rzuca celnie do kosza,
– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.
e) wiadomości (spełnia co najmniej trzy kryteria):
– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,
– stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,
– posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
– wykazuje się dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą.
4. Ocena dostateczna (3)
Ocenę dostateczną na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej dwa kryteria):
– jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać udziału w lekcjach,
– nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
– charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,
– często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
– nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
– nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
– nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej dwa kryteria):
– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 80 – 84 % zajęć,
– w sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
– nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
– nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących pod względem merytorycznym i metodycznym,
– nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
– nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,
– często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,
– nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje.
c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej dwa kryteria}:
– zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
– wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dostateczną,
– nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
– nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
– nie oblicza wskaźnika BMI,
– nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego;
– nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej dwa kryteria):
– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
– wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
– potrafi wykonywać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,
– wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.
e) wiadomości (spełnia co najmniej jedno kryterium):
– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,
– stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,
– posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
– wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą.
5. Ocena dopuszczająca (2)
Ocenę dopuszczającą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej jedno kryterium):
– bardzo często nie jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, zapomina stroju,
– często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
– charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,
– bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
– nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
– nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
– nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej jedno kryterium):
– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 70 – 79 % zajęć,
– w sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
– nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
– nie prowadzi rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących pod względem merytorycznym i metodycznym,
– nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
– umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować miejsce ćwiczeń,
– bardzo często nie stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,
– nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej jedno kryterium):
– zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
– nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
– nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
– nie oblicza wskaźnika BMI,
– nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego;
– nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej jedno kryterium):
– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
– wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
– potrafi wykonywać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,
– wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.
e) wiadomości (spełnia co najmniej jedno kryterium):
– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,
– stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,
– posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
– wykazuje się niskim zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.
6. Ocena niedostateczna (1)
Ocenę niedostateczną na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
a) postawy i kompetencji społecznych:
– prawie zawsze jest nieprzygotowany do zajęć wychowania fizycznego, zapomina stroju,
– bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
– charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,
– zachowuje się wulgarnie w stosunku do nauczyciela oraz innych pracowników szkoły,
– nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
– nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
– nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć:
– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy poniżej 70% obowiązkowych zajęć,
– w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
– nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
– nie prowadzi rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących pod względem merytorycznym i metodycznym,
– nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
– nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,
– nigdy nie stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,
– nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego :
– nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,
– nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
– nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego;
– nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
d) aktywności fizycznej:
– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bardzo rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
– wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
– nie potrafi wykonywać ćwiczeń o niskim stopniu trudności,
– wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.
e) wiadomości (spełnia co najmniej jedno kryterium):
– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,
– stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,
– posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
– wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych
w środowisku lokalnym i kraju.
Ocenianie z wychowania fizycznego dla klas I – III.
Ocena w edukacji wczesnoszkolnej jest opisowa, czyli nauczyciel prowadzący określony rodzaj zajęć edukacyjnych nie wystawia stopni na koniec półroczu czy roku szkolnego, tylko opisuje uzyskany przez ucznia poziom efektów edukacyjnych w określonym obszarze. Sytuacja ta dotyczy również wychowania fizycznego. W ocenie opisowej należy wskazać,
w których aspektach rozwoju fizycznego, motorycznego, nauczaniu i doskonaleniu podstawowych umiejętności ruchowych czy aktywności fizycznej uczeń uzyskał postęp, które pozostały bez zmian, a które wymagają zdecydowanej poprawy. Nauczyciel stosuje oceny cząstkowe, które pomagają w precyzyjnym śledzeniu ucznia i dostosowaniu metod nauczania.
W klasach I – III przedmiot kontroli i oceny powinien obejmować:
1) Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.
2) Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.
3) Umiejętności ruchowe:
a) przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
b) przeskoki zawrotne przez ławeczkę, odbijając się z jednej lub obu nóg,
c) przejście równoważne z woreczkiem na głowie po odwróconej ławeczce,
d) skoki przez skakankę – wykonanie próby polega na wielokrotnym
przeskakiwaniu przez skakankę obunóż lub jednonóż, do oceny
bierzemy pod uwagę wynik najlepszej próby, każdy uczeń ma do
dyspozycji 3 próby,
e) kozłowanie w marszu i biegu piłki prawą lub lewą ręką,
f) chwyt piłki oburącz i podanie piłki jednorącz (mała piłka), oburącz
(duża piłka),
g) podanie i uderzenie piłki wewnętrzną częścią stopy,
h) próby zwinności, skoczności, siły.
4) Wiadomości – podstawowe przepisy gier i zabaw ruchowych.