Wychowanie fizyczne

ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W GĄSAWACH RZĄDOWYCH


      
1.Uczniowie zostają poinformowani o zasadach oceniania na początku roku szkolnego,
a o ewentualnych poprawkach natychmiast po ich wprowadzeniu.
2.Niniejszy regulamin jest zgodny z zasadami oceniania wewnątrzszkolnego.
3. System oceniania oparty został o wymagania podstawy programowej oraz program nauczania Krzysztofa Warchoła – Program nauczania wychowania fizycznego dla ośmioletniej szkoły podstawowej.

I. Założenia ogólne.

1. Nauczyciel wf na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów o celach wychowania fizycznego, kryteriach i wymaganiach na poszczególne oceny, zasadach BHP, regulaminach korzystania z obiektów i pomieszczeń sportowych oraz regulaminu wyjść 
i wyjazdów na zawody sportowe.

2. Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnego systemu oceniania szkoły.

3. Ocena półroczna lub roczna ustalona jest na podstawie ocen cząstkowych za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych danego ucznia.

4. Ustalając ocenę z wychowania fizycznego nauczyciel dostosowuje wymagania do danego ucznia, a nie do poziomu klasy.

5. Przy ocenianiu z wychowania fizycznego w szczególności brany pod uwagę jest wysiłek ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, systematyczność udziału w tych zajęciach , postawę oraz aktywność  w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

6. Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową aktywność ucznia, np. udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych, zawodach sportowych, turniejach
 i rozgrywkach pozaszkolnych, konkursach plastycznych i literackich o tematyce sportowej.
7. Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec roku szkolnego może być tylko
o jeden stopień.

8. Obniżenie oceny z wychowania fizycznego na koniec półrocza lub roku szkolnego następuje wskutek negatywnej postawy ucznia, np. częste braki stroju, niesystematyczne ćwiczenie, sporadyczne uczestniczenie w sprawdzianach kontrolno-oceniających, brak właściwego zaangażowania w czasie poszczególnych lekcji, niski poziom kultury osobistej itp.

9. Cząstkową ocenę niedostateczną uczeń może poprawić jednorazowo w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania, w sposób określony przez nauczyciela wf.

10. Uczeń może być nieprzygotowany do zajęć (brak stroju, złe samopoczucie) cztery razy w półroczu. Nieprzygotowanie zgłasza na początku lekcji, a nauczyciel w-fu odnotowuje ten fakt wpisując “np”.

11. Uczeń może być zwolniony całkowicie lub częściowo  z zajęć wychowania fizycznego decyzją administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

12. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na okres uniemożliwiający wystawienie oceny semestralnej lub klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego, zamiast oceny nauczyciel wpisuje „zwolniony” albo „zwolniona”.

13. Uczniowie zwolnieni z ćwiczeń na podstawie zaświadczenia lekarskiego nie są zwalniani
z obowiązku obecności na lekcji i udziału w niej.

14. O przewidywanej ocenie niedostatecznej lub grożącym nieklasyfikowaniu nauczyciel w-f powinien poinformować uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) z miesięcznym wyprzedzeniem.

15. Ustalona przez nauczyciela wf niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego. Egzaminy,  o których mowa mogą być przeprowadzone tylko i wyłącznie w formie praktycznej.

16. Uczeń może być nieklasyfikowany z wychowania fizycznego z powodu nieobecności przekraczającej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia w planie nauczania.

17. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

18. Na prośbę ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) ucznia nieklasyfikowanego
z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

19. Egzamin klasyfikacyjny z wychowania fizycznego może być przeprowadzony tylko
i wyłącznie w formie praktycznej (umiejętności ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru lub roku szkolnego.

II. Wymagania szczegółowe – oddział IV szkoły podstawowej.

W oddziale IV szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:

1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3. sprawność fizyczną (kontrola):

– siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),

– gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),

– pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Próba Ruffiera.

4. umiejętności ruchowe:

a) gimnastyka:

– przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,

– układ gimnastyczny według własnej inwencji (postawa zasadnicza, przysiad podparty, przewrót w przód, klęk podparty, leżenie przewrotne),

b) minipiłka nożna:

– prowadzenie wewnętrzną częścią stopy prawą lub lewą nogą,

– uderzenie piłki na bramkę wewnętrzną  częścią stopy,

c) minikoszykówka:

– kozłowanie piłki w marszu lub biegu po prostej ze zmianą ręki kozłującej,

– podania oburącz sprzed klatki piersiowej w marszu,

d) minipiłka ręczna:

– podanie jednorącz półgórne w marszu,

– rzut na bramkę jednorącz z kilku kroków marszu,

e) minipiłka siatkowa:

– odbicie piłki sposobem oburącz górnym po własnym podrzucie,

f) dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton, wyścigi rzędów.

5. wiadomości:

– uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

– uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego(odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),

– uczeń zna wszystkie próby ISF K. Zuchory, potrafi je samodzielnie przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.

III. Wymagania szczegółowe – oddział V szkoły podstawowej

W oddziale V szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:

1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3. sprawność fizyczną (kontrola):

– siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),

– gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),

– pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4. umiejętności ruchowe:

a) gimnastyka:

– przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,

– podpór łukiem leżąc tyłem „mostek”,

b) minipiłka nożna:

– prowadzenie piłki prostym podbiciem  prawą lub lewą nogą,

– uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest nieruchoma),

c) minikoszykówka:

– kozłowanie piłki w biegu ze zmianą ręki kozłującej i kierunku poruszania się,

– rzut do kosza z dwutaktu (dwutakt z miejsca bez kozłowania piłki),

d) minipiłka ręczna:

– podanie jednorącz półgórne w biegu,

– rzut na bramkę zbiegu,

e) minipiłka siatkowa:

– odbicie piłki sposobem oburącz górnym w parach,

– zagrywka sposobem dolnym z 3 – 4 m od siatki,

f). dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton, wyścigi rzędów.

5. wiadomości;

– uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

– uczeń potrafi wyjaśnić i scharakteryzować pojęcie zdrowia według WHO (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),

– uczeń zna Test Coopera, potrafi go samodzielnie przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.

IV. Wymagania szczegółowe – oddział VI szkoły podstawowej

W oddziale VI szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:

1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3. sprawność fizyczną (kontrola):

– siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),

– gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),

– pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4. umiejętności ruchowe:

a) gimnastyka:

– stanie na rękach przy drabinkach,

– przewrót w przód z marszu z przysiadu podpartego,

b) minipiłka nożna:

– prowadzenie piłki prostym podbiciem  prawą lub lewą nogą ze zmianą tempa i kierunku poruszania się,

– uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest dogrywana od współćwiczącego),

c) minikoszykówka:

– podania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem w biegu,

– rzut do kosza z dwutaktu z biegu,

d) minipiłka ręczna:

– rzut na bramkę z biegu po podaniu od współćwiczącego ,

– podanie jednorącz  półgórne w biegu ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,

e) minipiłka siatkowa:

– odbicie piłki sposobem oburącz dolnym w parach,

– zagrywka sposobem dolnym z 4 – 5 m od siatki,

f). dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton, wyścigi rzędów.

5. wiadomości;

– uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

– uczeń wymienia podstawowe zasady korzystania ze sprzętu sportowego (odpowiedzi ustne    lub pisemny test),

– uczeń zna zasady i metody hartowania organizmu.

V. Wymagania szczegółowe – oddział VII szkoły podstawowej

W oddziale VII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:

1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3. sprawność fizyczną (kontrola):

a) siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),

b) gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),

c) skok w dal z miejsca (według MTSF),

d) bieg ze startu wysokiego na 50m (według MTSF),

e) bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10m z przenoszeniem klocków (według MTSF),

f) pomiar siły względnej (według MTSF):

– zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,

– podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,

g) biegi przedłużone (według MTSF):

– na dystansie 800m – dziewczęta,

– na dystansie 1000m – chłopcy,

e) pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

 4. umiejętności ruchowe:

a) gimnastyka:

– stanie na rękach przy drabinkach,

– łączone formy przewrotów w przód i w tył,

b) piłka nożna:

– zwód pojedynczy przodem bez piłki i uderzenie na bramkę prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,

– prowadzenie piłki ze zmianą kierunku poruszania się i nogi prowadzącej ,

c) koszykówka:

– zwód pojedynczy przodem bez piłki i rzut do kosza z dwutaktu po podaniu do współćwiczącego,

– podania oburącz sprzed klatki piersiowej ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,

d) piłka ręczna:

– poruszanie się w obronie (w strefie),

– rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem bez piłki i podaniu od współćwiczącego,

e) piłka siatkowa:

– łączone odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym w parach,

-zagrywka sposobem dolnym z 5 -6m od siatki,

f) dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton.

5. wiadomości:

– uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

– uczeń oblicza wskaźnik BMI i interpretuje własny wynik (odpowiedzi ustne),

– uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia (odpowiedzi ustne lub pisemny test).

VI. Wymagania szczegółowe – oddział VIII szkoły podstawowej.

W oddziale VIII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności:

1. postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2. systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3. sprawność fizyczną (kontrola):

a) siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s (według MTSF),

b) gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia (według MTSF),

c) skok w dal z miejsca (według MTSF),

d) bieg ze startu wysokiego na 50m (według MTSF),

e) bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10m z przenoszeniem klocków (według MTSF),

f) pomiar siły względnej (według MTSF):

– zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,

– podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,

g) biegi przedłużone (według MTSF),

– na dystansie 800m – dziewczęta,

– na dystansie 1000m – chłopcy,

f) pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4. umiejętności ruchowe:

a) gimnastyka:

– przerzut bokiem,

–  „piramida” dwójkowa,

b) piłka nożna:

– zwód pojedynczy przodem  piłką i uderzenie na bramkę prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,

– prowadzenie piłki ze zmianą kierunku poruszania się,

c) koszykówka:

– zwód pojedynczy przodem piłką i rzut do kosza z dwutaktu po podaniu do współćwiczącego,

– podania oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,

d) piłka ręczna:

– poruszanie się w obronie „każdy swego”,

-rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem piłką i podaniu od współćwiczącego,      

e) piłka siatkowa:

– wystawianie piłki sposobem oburącz górnym ,

– zagrywka sposobem dolnym z 6m od siatki,

f) dodatkowo gry i zabawy w tym: tenis stołowy, unihokej, badminton.

5. wiadomości;

– wymienia przyczyny i skutki otyłości, zagrożenia wynikające z nadmiernego odchudzania się, stosowania sterydów i innych substancji wspomagających negatywnie proces treningowy (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

– zna współczesne aplikacje internetowe i urządzenia elektroniczne do oceny własnej aktywności fizycznej,

– wymienia korzyści dla zdrowia wynikające z systematycznej aktywności fizycznej (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

VII. Szczegółowe kryteria  oceny semestralnej lub rocznej z wychowania fizycznego.

1. Ocena celująca (6)

Ocenę celującą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej pięć kryteriów):

– jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy,

– nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

– charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,

– używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami  w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

– bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

– reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa,

– systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, uprawia dyscypliny  lub konkurencyjne sportowe w innych klubach lub sekcjach sportowych, podejmuje  dowolne formy aktywności fizycznej w czasie wolnym.

b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej pięć kryteriów):

– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 95 – 100 % zajęć,

– w sposób bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia w czasie lekcji,

– wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny, pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,

– prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

– potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

– umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,

– w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

– poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.

c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej pięć kryteriów):

– zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,

– samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej, w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

– uzyskuje bardzo znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,

– dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

– oblicza wskaźnik BMI,

– podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.

d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej pięć kryteriów):

– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek błędów technicznych lub taktycznych,

– ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi  w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

– wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,

– potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,

– wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie, np. trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,

– stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów i rozgrywek sportowych,

– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez  ucznia w sposób znaczący wpływa

na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

e) wiadomości (spełnia co najmniej trzy kryteria):

– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub celującą,

– stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,

– posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

– wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i  za granicą.

2. Ocena bardzo dobra (5)

Ocenę bardzo dobrą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej cztery kryteria):

– jest  przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze udziału w lekcjach,

– nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

– charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,

– używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami  w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

– chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

– reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie gminnym i powiatowym,

– niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,

– niekiedy podejmuje indywidualne formy aktywności fizycznej w czasie wolnym.

b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej cztery kryteria):

– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 90 – 94 % zajęć,

– w sposób bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia w czasie lekcji,

– bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

– pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,

– prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące  poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

– potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

– umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczącego przygotować miejsce ćwiczeń,

– stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

– stara się dbać o  stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.

c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej cztery kryteria):

– zalicza  prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,

– poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych za namową nauczyciela,

– uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,

– dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

– oblicza wskaźnik BMI,

– czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku  w danej próbie sprawności fizycznej.

d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej cztery kryteria):

– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,

– ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi  w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

– potrafi wykonywać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,

– wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie, np. sporadycznie trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,

– stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej, w trakcie zajęć,

– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez  ucznia  wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

e) wiadomości (spełnia co najmniej dwa kryteria):

– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub dobrą,

– stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,

– posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

– wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych  w kraju i za granicą.

3. Ocena dobra (4)

Ocenę dobrą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej trzy kryteria):

– jest  przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się nie brać udziału w lekcjach,

– nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

– charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,

– nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

– sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

– bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

– raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej trzy kryteria):

– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 85 – 89 % zajęć,

– w sposób dobry wykonuje większość ćwiczenia w czasie lekcji,

– dobrze pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

– prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące  w miarę poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

– potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie wymaga dodatkowych uwag nauczyciela,

– umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczącego przygotować miejsce ćwiczeń,

– nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

– dba o  stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia.

c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej trzy kryteria):

– zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,

– poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,

– uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,

dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

– oblicza wskaźnik BMI,

– raczej nie  podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.

d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej trzy kryteria):

– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,

– wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

– potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,

– wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, czy nie rzuca celnie do kosza,

– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez  ucznia  nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

e) wiadomości (spełnia co najmniej  trzy kryteria):

– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,

– stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,

– posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

– wykazuje się dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą.

4. Ocena dostateczna (3)

Ocenę dostateczną na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej dwa kryteria):

– jest  przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać udziału w lekcjach,

– nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

– charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,

– często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

– nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

– nie bierze udziału w  klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

– nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej dwa kryteria):

– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 80 – 84 % zajęć,

– w sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

– nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

– nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących pod względem  merytorycznym i metodycznym,

– nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

– nigdy  nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,

– często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,

– nie dba o  stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje.

c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej dwa kryteria}:

– zalicza tylko niektóre testy i próby  sprawnościowe ujęte  w programie nauczania,

– wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dostateczną,

– nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

– nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

– nie oblicza wskaźnika BMI,

– nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego;

– nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.

d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej dwa kryteria):

– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi błędami technicznymi lub taktycznymi,

– wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

– potrafi wykonywać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,

– wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i  zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez  ucznia  nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

e) wiadomości (spełnia co najmniej jedno kryterium):

– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,

– stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane   w takcie zajęć wychowania fizycznego,

– posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

– wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą.

5. Ocena dopuszczająca (2)

Ocenę dopuszczającą na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

a) postawy i kompetencji społecznych ( spełnia co najmniej jedno kryterium):

– bardzo często nie jest  przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, zapomina stroju,

– często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

– charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,

– bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 – nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

– nie bierze udziału w  klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

– nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co najmniej jedno  kryterium):

– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 70 – 79 % zajęć,

– w sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

– nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

– nie prowadzi rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących pod względem  merytorycznym i metodycznym,

– nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

– umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować miejsce ćwiczeń,

– bardzo często nie stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,

– nie dba o  stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.

c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej jedno  kryterium):

– zalicza tylko pojedyncze  testy i próby  sprawnościowe ujęte w programie nauczania,

– nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

– nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

– nie oblicza wskaźnika BMI,

– nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego;

– nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.

d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej jedno  kryterium):

– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,

– wykonuje ćwiczenia  zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

– potrafi wykonywać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,

– wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i  zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez  ucznia  nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

e) wiadomości (spełnia co najmniej jedno kryterium):

– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,

– stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w takcie zajęć wychowania fizycznego,

– posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

– wykazuje się niskim zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i  kraju.

6. Ocena niedostateczna (1)

Ocenę niedostateczną na pierwszy semestr lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

a) postawy i kompetencji społecznych:

– prawie zawsze jest nieprzygotowany do zajęć wychowania fizycznego, zapomina stroju,

– bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

– charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,

– zachowuje się wulgarnie  w stosunku do nauczyciela oraz innych pracowników szkoły,

– nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

– nie bierze udziału  w  klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

– nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

– nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć:

– w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy poniżej 70% obowiązkowych zajęć,

– w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

– nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

– nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

– nie prowadzi rozgrzewki lub ćwiczeń  kształtujących pod względem  merytorycznym i metodycznym,

– nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

– nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,

– nigdy nie stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,

– nie dba o  stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.

c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego :

– nie zalicza większości testów i prób  sprawnościowych ujętych w programie nauczania,

– nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

– nie  uzyskuje  żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego;

– nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.

d) aktywności fizycznej:

– zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bardzo rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,

– wykonuje ćwiczenia  zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

– nie potrafi wykonywać ćwiczeń o niskim stopniu trudności,

– wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i  zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

– nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

– stopień opanowania umiejętności ruchowych przez  ucznia  nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

e) wiadomości (spełnia co najmniej jedno kryterium):

– zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,

– stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane   w takcie zajęć wychowania fizycznego,

– posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

– wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych
w środowisku lokalnym i  kraju.

Ocenianie z wychowania fizycznego dla klas I – III.

Ocena w edukacji wczesnoszkolnej jest opisowa, czyli nauczyciel prowadzący określony rodzaj zajęć edukacyjnych nie wystawia stopni na koniec półroczu  czy roku szkolnego, tylko opisuje uzyskany przez ucznia poziom efektów edukacyjnych w określonym obszarze. Sytuacja ta dotyczy również wychowania fizycznego. W ocenie opisowej należy wskazać,
w których aspektach rozwoju fizycznego, motorycznego, nauczaniu i doskonaleniu podstawowych umiejętności ruchowych czy aktywności fizycznej uczeń uzyskał postęp, które pozostały bez zmian, a które wymagają zdecydowanej poprawy. Nauczyciel stosuje oceny cząstkowe, które pomagają w precyzyjnym śledzeniu ucznia i dostosowaniu metod nauczania.

W klasach I – III przedmiot kontroli i oceny powinien obejmować:

1) Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.

2) Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.

3) Umiejętności ruchowe:

a) przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,

b) przeskoki zawrotne przez ławeczkę, odbijając się z jednej lub obu nóg,

c) przejście równoważne z woreczkiem na głowie po odwróconej ławeczce,

d) skoki przez skakankę – wykonanie próby polega na wielokrotnym

przeskakiwaniu przez skakankę obunóż lub jednonóż, do oceny

bierzemy pod uwagę wynik najlepszej próby, każdy uczeń ma do

dyspozycji 3 próby,

e) kozłowanie w marszu i biegu piłki  prawą lub lewą ręką,

f) chwyt piłki oburącz i podanie  piłki jednorącz (mała piłka), oburącz

(duża piłka),

g) podanie i uderzenie piłki wewnętrzną częścią stopy,

h) próby zwinności, skoczności, siły.

4) Wiadomości – podstawowe przepisy gier i zabaw ruchowych.