Religia

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII

W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ  IM. JANUSZA KORCZAKA

W GĄSAWACH RZĄDOWYCH.

Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

  • Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
  • Zainteresowanie przedmiotem.
  • Stosunek do przedmiotu.
  • Pilność i systematyczność.
  • Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
  • Postawa.

Ocenie podlegają:

  • Odpowiedzi ustne.
  • Pisemne prace kontrolne.
  • Wypowiedzi w trakcie lekcji.
  • Pacierz : ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary.
  • Zeszyt ćwiczeń: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz                w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
  • Pilność , systematyczność, postawy, umiejętności.
  • Korzystanie z Pisma Świętego.
  • Rozwijanie postawy religijnej tj. modlitwa, osobiste zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych.
  • Inne możliwości wskazujące na potrzebę wartościowania.

Uwarunkowania osiągania oceny celującej.                                                                                          Katechizowany:

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
  • Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania   w danej klasie.
  • Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
  • Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
  • Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.
  • Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych   i praktycznych z programu danej klasy.
  • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
  • Angażuje się pozalekcyjnie (np. nabożeństwa , gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne).
  • Uczestniczy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych osiągając sukcesy.
  • Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
  • Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
  • Inne możliwości ucznia promujące ocenę celującą.

Uwarunkowania osiągania oceny bardzo dobrej.                                                                                            Katechizowany:

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
  • Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony programem nauczania religii dla danej klasy.
  • Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami .
  • Rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania.
  • Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
  • Samodzielnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
  • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
  • Odznacza się pełną znajomością pacierza.
  • Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
  • Aktywnie uczestniczy w lekcji religii.
  • Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
  • Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
  • Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
  • Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
  • Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

Uwarunkowania osiągania oceny dobrej.                                                                                               Katechizowany:

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
  • Nie opanował w pełni materiału programowego z religii w danej klasie, ale opanował go na dobrym poziomie.
  • Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
  • Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.
  • Poprawnie stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
  • Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
  • W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.
  • Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.
  • Systematycznie uczestniczy  w zajęciach religii.
  • Jest zainteresowany przedmiotem.
  • Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
  • Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
  • Stara się być aktywnym podczas lekcji.
  • Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

Uwarunkowania osiągania oceny dostatecznej.                                                                                      Katechizowany:  

  • Opanował łatwe wiadomości, postawy i umiejętności określone programem nauczania religii w danej klasie na poziomie podstawowym.
  • Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska przy pomocy nauczyciela.
  • Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
  • Wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie trudności.
  • W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
  • Wykazuje  się podstawową  znajomością pacierza.
  • W zeszycie ucznia pojawiają się sporadyczne braki notatek, prac domowych.
  • Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
  • Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

Uwarunkowania osiągania oceny dopuszczającej.                                                                               Katechizowany:

  • Ma braki w opanowaniu poziomu koniecznego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki.
  • Prezentuje mało zadawalający poziom wiadomości programowych.
  • Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
  • Cechuje się  brakiem podstawowej umiejętności  wyjaśniania zjawisk.
  • Wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.
  • Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.
  • Prowadzi zeszyt.
  • Ma problemy ze znajomością pacierza.
  • Wykazuje poprawny stosunek do przedmiotu.

Uwarunkowania osiągania oceny niedostatecznej.                                                                                 Katechizowany:

  • Nie opanował wiadomości i umiejętności programowych w danej klasie, te braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy.
  • Nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności.
  • Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
  • Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i umiejętności wyjaśniania zjawisk.
  • Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
  • Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
  • Cechuje się rażąco niepoprawnym systemem wypowiedzi.
  • Nie wykazuje się znajomością pacierza.
  • Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
  • Lekceważy przedmiot.
  • Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
  • Opuszcza lekcje religii.
  • Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni, czyli:

  • Wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych.
  • Możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenianie ich wykonywania etapami.
  • Branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonywanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych.
  • Możliwość (za zgodą ucznia ) zmiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (sprawdzianu lub testu).
  • Podczas odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań, zamiast jednego złożonego.
  • Obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu ćwiczeń.  

            W razie zaistnienia konieczności realizacji podstawy programowej za pomocą zdalnego nauczania ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez :

  • zdjęcia, filmiki i inne formy cyfrowe,
  • rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, aplikacje Teams i Office,
  • dostępne komunikatory,
  • testy, kartkówki, karty pracy, notatki, inne formy sprawdzianowe odesłane przez uczniów poprzez pocztę elektroniczną lub aplikacje komunikacyjne lub w formie papierowej.

            W przypadku zdalnego nauczania lub (i) hybrydowego skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne z dotychczasowymi Zasadami Oceniania Wewnątrzszkolnego oraz z Przedmiotowym Systemem Oceniania .

            Ocenianie uczniów odbywa się w sposób jawny, sprawiedliwy i obiektywny.

Mgr Mariusz Chmielnicki