Religia
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA
W GĄSAWACH RZĄDOWYCH.
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
- Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
- Zainteresowanie przedmiotem.
- Stosunek do przedmiotu.
- Pilność i systematyczność.
- Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
- Postawa.
Ocenie podlegają:
- Odpowiedzi ustne.
- Pisemne prace kontrolne.
- Wypowiedzi w trakcie lekcji.
- Pacierz : ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary.
- Zeszyt ćwiczeń: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
- Pilność , systematyczność, postawy, umiejętności.
- Korzystanie z Pisma Świętego.
- Rozwijanie postawy religijnej tj. modlitwa, osobiste zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych.
- Inne możliwości wskazujące na potrzebę wartościowania.
Uwarunkowania osiągania oceny celującej. Katechizowany:
- Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
- Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie.
- Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
- Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
- Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.
- Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu danej klasy.
- Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
- Angażuje się pozalekcyjnie (np. nabożeństwa , gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne).
- Uczestniczy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych osiągając sukcesy.
- Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
- Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
- Inne możliwości ucznia promujące ocenę celującą.
Uwarunkowania osiągania oceny bardzo dobrej. Katechizowany:
- Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
- Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony programem nauczania religii dla danej klasy.
- Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami .
- Rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania.
- Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
- Samodzielnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
- Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
- Odznacza się pełną znajomością pacierza.
- Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
- Aktywnie uczestniczy w lekcji religii.
- Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
- Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
- Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
- Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
- Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.
Uwarunkowania osiągania oceny dobrej. Katechizowany:
- Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
- Nie opanował w pełni materiału programowego z religii w danej klasie, ale opanował go na dobrym poziomie.
- Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
- Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.
- Poprawnie stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
- Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
- W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.
- Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.
- Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
- Jest zainteresowany przedmiotem.
- Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
- Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
- Stara się być aktywnym podczas lekcji.
- Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.
Uwarunkowania osiągania oceny dostatecznej. Katechizowany:
- Opanował łatwe wiadomości, postawy i umiejętności określone programem nauczania religii w danej klasie na poziomie podstawowym.
- Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska przy pomocy nauczyciela.
- Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
- Wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie trudności.
- W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
- Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
- W zeszycie ucznia pojawiają się sporadyczne braki notatek, prac domowych.
- Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
- Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.
Uwarunkowania osiągania oceny dopuszczającej. Katechizowany:
- Ma braki w opanowaniu poziomu koniecznego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki.
- Prezentuje mało zadawalający poziom wiadomości programowych.
- Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
- Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
- Wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.
- Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.
- Prowadzi zeszyt.
- Ma problemy ze znajomością pacierza.
- Wykazuje poprawny stosunek do przedmiotu.
Uwarunkowania osiągania oceny niedostatecznej. Katechizowany:
- Nie opanował wiadomości i umiejętności programowych w danej klasie, te braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy.
- Nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności.
- Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
- Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i umiejętności wyjaśniania zjawisk.
- Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
- Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
- Cechuje się rażąco niepoprawnym systemem wypowiedzi.
- Nie wykazuje się znajomością pacierza.
- Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
- Lekceważy przedmiot.
- Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
- Opuszcza lekcje religii.
- Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.
W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni, czyli:
- Wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych.
- Możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenianie ich wykonywania etapami.
- Branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonywanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych.
- Możliwość (za zgodą ucznia ) zmiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (sprawdzianu lub testu).
- Podczas odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań, zamiast jednego złożonego.
- Obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu ćwiczeń.
W razie zaistnienia konieczności realizacji podstawy programowej za pomocą zdalnego nauczania ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez :
- zdjęcia, filmiki i inne formy cyfrowe,
- rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, aplikacje Teams i Office,
- dostępne komunikatory,
- testy, kartkówki, karty pracy, notatki, inne formy sprawdzianowe odesłane przez uczniów poprzez pocztę elektroniczną lub aplikacje komunikacyjne lub w formie papierowej.
W przypadku zdalnego nauczania lub (i) hybrydowego skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne z dotychczasowymi Zasadami Oceniania Wewnątrzszkolnego oraz z Przedmiotowym Systemem Oceniania .
Ocenianie uczniów odbywa się w sposób jawny, sprawiedliwy i obiektywny.
Mgr Mariusz Chmielnicki