ZASADY OCENIANIA Z PRZYRODY w klasie IV
I. b. c. Zasady oceniania opracowano na podstawie dokumentów:
a. szkolnych zasad oceniania,
podstawy programowej kształcenia ogólnego z przyrody,
programu nauczania przyrody w klasie 4 „Tajemnice przyrody” Jolanty Golanko.
II. Ocenianie przedmiotowe ma na celu:
a. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z przyrody,
o postępach w tym zakresie, udzielenie mu pomocy w samodzielnym planowaniu swojego
rozwoju oraz motywowanie do dalszej pracy,
b. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielowi informacji o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
c. dać nauczycielowi informacje o efektywności jego nauczania, właściwego doboru
materiałów, metod i sposobów nauczania.
III. Obszary oceniania uczniów:
1. Wiedza:
a) b) znajomość pojęć, zasad, zagadnień i reguł przewidzianych w programie nauczania przyrody,
zrozumienie i zapamiętywanie wiadomości zdobytych podczas lekcji i nauki własnej,
c) uporządkowanie i streszczenie wiadomości, zilustrowanie i wyjaśnienie na odpowiednich
przykładach.
2. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:
a) b) c) posługiwanie się wiadomościami według podanych wzorów,
prawidłowa interpretacja i samodzielne rozwiązywanie problemów związanych z przedmiotem,
prawidłowa analiza, wnioskowanie i dostrzeganie związków między teorią a praktyką i stosowanie
ich w rozwiązywaniu zadań,
d) formułowanie problemów, planu działania, przewidywanie i prezentowanie ich na własny sposób,
e) ocenianie, wartościowanie, wnioskowanie,
f) poprawne korzystanie z pomocy dydaktycznych (podręczniki, plansze, rysunki, schematy,
przyrządy),
g) wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
3. Postawy:
a) samodzielność i aktywność na lekcji,
b) pozytywne nastawienie i zainteresowanie przedmiotem,
c) praca w zespole,
d) przygotowanie do lekcji,
e) prowadzenie zeszytu ćwiczeń i wykonywanie w nim zadań,
f) zaangażowanie i dociekliwość poznawcza,
g) kształcenie kreatywnej postawy wobec problemu,
h) przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za środowisko,
i) umiejętność samooceny, planowania i organizowania własnej nauki, przyjmowania za nią
odpowiedzialności,
j) dokładność, rzetelność, systematyczność.IV. ZASADY OGÓLNE
1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, a tym samym rodziców (prawnych
opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz
o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów. Pojawiają się odpowiednie zapisy w dzienniku
lekcyjnym oraz w rozkładach materiału.
2. Stosuje się sześciostopniową skalę ocen.
3. Ocenianie pozastopniowe:
a) dopuszcza się stawianie we własnych nauczycielskich notatkach „+” za aktywność na zajęciach
(kilkakrotne zabranie głosu i poprawne wypowiedzi w czasie lekcji, praca w grupie, własne
inicjatywy, prace dla chętnych),
b) zdobycie pięciu plusów jest równe uzyskaniu oceny bardzo dobrej do dziennika,
c) dopuszcza się stawianie we własnych nauczycielskich notatkach „-” za „aktywność” na zajęciach
(brak pracy w czasie lekcji; kilkukrotne nieudzielanie odpowiedzi na pytania w czasie zajęć;
ignorowanie ćwiczeń; bierne uczestnictwo w pracy w grupie, brak własnego wkładu pracy; braki,
niekompletność zeszytu ćwiczeń,
d) pięć minusów daje ocenę niedostateczną do dziennika.
4. Sprawdzanie osiągnięć uczniów:
a) sprawdziany pisemne po każdym dziale:
będą to testy wyboru, test zadań otwartych i zadania z luką, w których sprawdzana jest wiedza
z danego zakresu, zrozumienie zagadnień, umiejętność logicznego myślenia, poprawność języka,
porządek i estetyka zapisu,
każdy sprawdzian zapowiedziany jest z tygodniowym wyprzedzeniem,
zawiera materiał z opracowanego działu powtórzony i utrwalony na lekcji powtórzeniowej,
oceny ze sprawdzianów mają istotny wpływ na ocenę półroczną i roczną,
uczeń ma tylko raz prawo do poprawy otrzymanej oceny; powinien to zrobić w ciągu dwóch tygodni
od uzyskania oceny; należy termin poprawy uzgodnić z nauczycielem; każda ocena z poprawy
będzie odnotowana w dzienniku,
w przypadku gdy uczeń nie pisał sprawdzianu (nieobecność w szkole), zobowiązany jest do jego
napisania w terminie ustalonym przez nauczyciela,
uczeń przyłapany na ściąganiu (m.in. korzystanie z podręcznika, zeszytu ćwiczeń i innych
materiałów pisanych (ściągi) oraz podpowiedzi innych uczniów) podczas pracy pisemnej otrzymuje
odpowiednią uwagę do e-dziennika oraz zostaje zobowiązany do ponownego zaliczenia określonej
partii materiału,
b) kartkówki:
w których sprawdzana jest zawartość merytoryczna wiadomości z trzech ostatnich tematów
lekcyjnych,
kartkówki nie muszą być zapowiadane i będą pisane jednokrotnie z badanego zakresu materiału;
c) kontrola prowadzenia zeszytu ćwiczeń:
uczeń ma obowiązek systematycznie prowadzić zeszyt ćwiczeń, który zastępuje zeszyt
przedmiotowy,
bierze się pod uwagę kompletność wpisów dat przy kolejnych tematach, uzupełnianie notatek,
wykonywanie prac dla chętnych, estetykę prowadzenia zeszytu ćwiczeń;
d) odpowiedzi ustne:
sprawdzane są wiadomości z trzech ostatnich lekcji,
nie odpytuje się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole, chyba, że uczeń sam zgłosi się do
odpowiedzi,
e) samodzielna praca na lekcji w zeszycie ćwiczeń lub na karcie pracy:
praca z wykorzystaniem podręczników i innych źródeł,
pisana jednokrotnie, ocena nie podlega poprawie;f) zadania realizowane w czasie lekcji terenowych:
prowadzenie ukierunkowanych obserwacji i dokonywanie zapisów na kartach pracy,
przewidywane są na każdej lekcji prowadzonej w terenie;
i) udział konkursach tematycznie związanych z przyrodą:
uczeń otrzymuje odpowiednią ocenę cząstkową, jeśli wykaże się wysokim poziomem wiadomości
i umiejętności;
j) niewymienione formy, np. wykonywanie prac dla chętnych zleconych przez nauczyciela lub podjętych
z własnej inicjatywy, udział w projektach edukacyjnych, wykonywanie doświadczeń, obserwacji.
5. „Formy ochrony” dla uczniów.
a) uczeń dwa razy w półroczu może bez konsekwencji zgłosić nieprzygotowanie do lekcji,
b) fakt ten zostaje odnotowany w e-dzienniku i nie wpływa na ocenę półroczną i roczną z przyrody,
c) nieprzygotowanie do zajęć powinno być zgłoszenie po czynnościach porządkowych,
d) nieprzygotowanie nie może być zgłoszone w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów wiedzy
i umiejętności,
e) f) uczeń nieprzygotowany zobowiązany jest w czasie lekcji do słuchania i uzupełniania notatek,
uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli nieprzygotowanie nastąpiło z ważnych przyczyn i jest
potwierdzone pisemnie przez rodzica,
g) w przypadku innym, np. po długotrwałej chorobie uczeń zgłasza brak przygotowania do lekcji
i wówczas nie odnotowuje się tego nieprzygotowania jako kolejnego; w takich wypadkach uczeń ma
jednak obowiązek uzupełnić braki wiedzy i notatki w zeszycie ćwiczeń w możliwie szybkim czasie, do
dwóch tygodni po powrocie do szkoły.
6. Duży wpływ na ocenę półroczną i roczną (która jest podsumowaniem rocznej pracy ucznia na
zajęciach) mają oceny uzyskane w szkole ze sprawdzianów, kartkówek, lekcji terenowych,
odpowiedzi ustnych, samodzielnej pracy z materiałami.
7. Ocena roczna jest wypadkową oceniania całorocznego i w równym stopniu uwzględnia oceny
z pierwszego i drugiego półrocza. Tym samym uwzględnia ocenę półroczną i nie jest wystawiana
wyłącznie na podstawie ocen z drugiego półrocza.
8. Wszystkie otrzymane przez ucznia oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego.
9. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń otrzymuje w ciągu dwóch tygodni od napisania do
wglądu w dniu otrzymania oceny.
10. Rodzic ma prawo wglądu w sprawdzone prace ucznia zgodnie ze szkolnymi zasadami.
11. Informacja o zagrożeniu oceną niedostateczną na półrocze lub koniec roku pojawia się
w określonych przez dyrektora terminach.
12. Informacja o przewidywanych ocenach rocznych pojawia się w określonych przez dyrektora
terminach.
13. Ocena ucznia z dysfunkcjami stwierdzonymi orzeczeniami lub opiniami odpowiedniej poradni jest
zgodna z zaleceniami tejże poradni.
V. Ilość form kontrolujących wiedzę i umiejętności uczniów:
sprawdziany kontrola zeszytu ćwiczeń po każdym dziale
kartkówki, odpowiedzi ustne,
samodzielna praca na lekcji z materiałami
w miarę potrzeb
przynajmniej raz w półroczu
zadania realizowane w czasie lekcji terenowych przynajmniej pięć w ciągu roku
aktywność w miarę potrzeb
niewymienione formy w miarę potrzebVI. Procentowe wskaźniki ocen ze sprawdzianów punktowanych:
ocena % zdobytych punktów
celujący 100
bardzo dobry 91 – 99
dobry 75 – 90
dostateczny 50 – 74
dopuszczający 30 – 49
niedostateczny 0 – 29
VII. Ogólne kryteria wymagań na poszczególne oceny:
Ocenę celujący
otrzymuje
uczeń, który:
a) osiąga najwyższe wyniki nauczania i opanował w pełni zakres wiedzy i umiejętności
określonych w podstawie programowej;
b) rozwija własne uzdolnienia;
c) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe;
d) e) f) umie formułować i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
samodzielnie, bez pomocy nauczyciela wyjaśnia zjawiska będące przedmiotem nauczania;
wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań,
obiektów i organizmów,
g) odczytuje informacje przedstawione w formie: tabel, wykresów, schematów, rysunku,
fotografii,
h) i) j) selekcjonuje, porównuje, analizuje, przetwarza i interpretuje informacje,
stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych,
kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, analizuje
sytuację problemową, dostrzega i formułuje problem,
k) l) m) potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
bierze udział w konkursach o tematyce przyrodniczej.
Ocenę
bardzo dobry
otrzymuje
uczeń, który:
a) b) c) d) e) f) opanował w stopniu bardzo dobrym wiadomości i umiejętności określone w podstawie
programowej;
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy
teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną
wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
potrafi biegle i samodzielnie używać sformułowań przyrodniczych,
projektuje doświadczenia i je prezentuje,
dostrzega i ocenia związki dotyczące zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka,
przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebieg procesów naturalnych
w przyrodzie, wyjaśnia je, rozwiązuje problemy.
Ocenę dobry
otrzymuje
uczeń, który:
a) b) c) d) e) f) g) h) i) opanował w stopniu dobrym wiadomości i umiejętności określone w podstawie
programowej;
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub
praktyczne, w sytuacjach nietypowych z pomocą nauczyciela;
rozumie uogólnienia i związki między treściami programowymi oraz, z pomocą
nauczyciela, wyjaśnia zjawiska i umiejętnie je interpretuje;
stosuje podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminologii właściwej dla
przyrody,
poprawnie używa podręczników z zakresu wiedzy przyrodniczej oraz pomocy naukowych,
właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody,
korzysta z różnych źródeł informacji,
dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka,
proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego,j) k) ocenia relacje miedzy działalnością człowieka a środowiskiem przyrody,
dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się poprawnie
terminologią przyrodniczą.
Ocenę
dostateczny
otrzymuje
uczeń, który:
a) opanował w stopniu dostatecznym wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie
programowej;
b) d) e) f) rozumie tylko najważniejsze związki i powiązania logiczne między treściami;
c) rozumie podstawowe uogólnienia;
rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
rozpoznaje i ocenia postawy człowieka wobec środowiska przyrodniczego,
obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym,
potrafi je opisać,
g) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania przy pomocy nauczyciela
typowych zadań i problemów,
h) potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z innych źródeł wiedzy.
Ocenę
dopuszczający
otrzymuje
uczeń, który:
a) b) c) d) e) f) g) opanował w niewielkim stopniu wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie
programowej;
posiada konieczne, niezbędne do kontynuowania nauki na dalszych etapach kształcenia
wiadomości i umiejętności, luźno zestawione bez rozumienia związków i uogólnień;
słabo rozumie treści programowe, podstawowe wiadomości i procedury odtwarza
mechanicznie, bez umiejętności wyjaśniania zjawisk;
wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności,
z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia przyrodnicze,
wiadomości przekazuje w sposób nieporadny,
jest mało aktywny na lekcji.
Ocenę
niedostateczny
otrzymuje
uczeń, który:
a) b) c) d) e) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a braki
w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy;
nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności;
nie potrafi posługiwać się prostymi przyrządami przyrodniczymi np. lupa, kompas,
termometr itp.
nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy
pomocy nauczyciela,
nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szans uzupełnienia wiedzy i umiejętności.
VIII. Ocenianie w czasie zdalnego nauczania.
W razie zaistnienia konieczności realizacji podstawy programowej za pomocą zdalnego nauczania
ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez:
zdjęcia, filmiki i inne formy cyfrowe,
rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, aplikacje Teams i Office,
dostępne komunikatory,
testy, kartkówki, karty pracy, notatki, inne formy sprawdzianów odesłane przez uczniów
poprzez pocztę elektroniczną lub aplikacje komunikacyjne, lub w formie papierowej.
W przypadku zdalnego lub hybrydowego nauczania skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne
z dotychczasowymi zasadami oceniania.
Zasady oceniania z przyrody w kształceniu zdalnym – obejmują ocenę wiadomości i umiejętności
wynikających z podstawy programowej ujętych w realizowanym programie nauczania oraz
zaangażowanie ucznia w nauczaniu „na odległość” z przedmiotu.
Uczeń odsyła zadanie w terminie podanym przez nauczyciela, w wyznaczony wcześniej sposób.
Zadania są sprawdzane zgodnie z dotychczasowymi kryteriami.
Ocenie podlegają wybrane przez nauczyciela zadania i ćwiczenia.
Wystawiona ocena zostaje wpisana do e-dziennika pod odpowiednią kategorią.Uczeń otrzymuje informację zwrotną na temat pracy.
Uczeń, który nie odeśle zadania w wyznaczonym terminie lub nie bierze udziału w zajęciach on-line,
w czasie których jego aktywność może być oceniana, otrzymuje odpowiedni wpis w e-dzienniku
w ramach oceny zachowania. Jest to jedna z przesłanek do obniżenia oceny z zachowania, ma również
znaczący wpływ na ocenę roczną.
Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela
(po wcześniejszym zgłoszeniu chęci poprawy).
Uczeń ma prawo zgłosić problemy techniczne związane z odesłaniem pracy, problem zgłasza
nauczycielowi najpóźniej w terminie odesłania zadania i indywidualnie ustala inną możliwość przesłania
pracy.
W przypadku powtarzających się trudności sytuacja zostaje zgłoszona rodzicowi za pomocą e-dziennika.