Przyroda

ZASADY OCENIANIA Z PRZYRODY w klasie IV

I. b. c. Zasady oceniania opracowano na podstawie dokumentów:

a. szkolnych zasad oceniania,

podstawy programowej kształcenia ogólnego z przyrody,

programu nauczania przyrody w klasie 4 „Tajemnice przyrody” Jolanty Golanko.

II. Ocenianie przedmiotowe ma na celu:

a. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z przyrody,

o postępach w tym zakresie, udzielenie mu pomocy w samodzielnym planowaniu swojego

rozwoju oraz motywowanie do dalszej pracy,

b. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielowi informacji o postępach,

trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

c. dać nauczycielowi informacje o efektywności jego nauczania, właściwego doboru

materiałów, metod i sposobów nauczania.

III. Obszary oceniania uczniów:

1. Wiedza:

a) b) znajomość pojęć, zasad, zagadnień i reguł przewidzianych w programie nauczania przyrody,

zrozumienie i zapamiętywanie wiadomości zdobytych podczas lekcji i nauki własnej,

c) uporządkowanie i streszczenie wiadomości, zilustrowanie i wyjaśnienie na odpowiednich

przykładach.

2. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:

a) b) c) posługiwanie się wiadomościami według podanych wzorów,

prawidłowa interpretacja i samodzielne rozwiązywanie problemów związanych z przedmiotem,

prawidłowa analiza, wnioskowanie i dostrzeganie związków między teorią a praktyką i stosowanie

ich w rozwiązywaniu zadań,

d) formułowanie problemów, planu działania, przewidywanie i prezentowanie ich na własny sposób,

e) ocenianie, wartościowanie, wnioskowanie,

f) poprawne korzystanie z pomocy dydaktycznych (podręczniki, plansze, rysunki, schematy,

przyrządy),

g) wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

3. Postawy:

a) samodzielność i aktywność na lekcji,

b) pozytywne nastawienie i zainteresowanie przedmiotem,

c) praca w zespole,

d) przygotowanie do lekcji,

e) prowadzenie zeszytu ćwiczeń i wykonywanie w nim zadań,

f) zaangażowanie i dociekliwość poznawcza,

g) kształcenie kreatywnej postawy wobec problemu,

h) przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za środowisko,

i) umiejętność samooceny, planowania i organizowania własnej nauki, przyjmowania za nią

odpowiedzialności,

j) dokładność, rzetelność, systematyczność.IV. ZASADY OGÓLNE

1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, a tym samym rodziców (prawnych

opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz

o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów. Pojawiają się odpowiednie zapisy w dzienniku

lekcyjnym oraz w rozkładach materiału.

2. Stosuje się sześciostopniową skalę ocen.

3. Ocenianie pozastopniowe:

a) dopuszcza się stawianie we własnych nauczycielskich notatkach „+” za aktywność na zajęciach

(kilkakrotne zabranie głosu i poprawne wypowiedzi w czasie lekcji, praca w grupie, własne

inicjatywy, prace dla chętnych),

b) zdobycie pięciu plusów jest równe uzyskaniu oceny bardzo dobrej do dziennika,

c) dopuszcza się stawianie we własnych nauczycielskich notatkach „-” za „aktywność” na zajęciach

(brak pracy w czasie lekcji; kilkukrotne nieudzielanie odpowiedzi na pytania w czasie zajęć;

ignorowanie ćwiczeń; bierne uczestnictwo w pracy w grupie, brak własnego wkładu pracy; braki,

niekompletność zeszytu ćwiczeń,

d) pięć minusów daje ocenę niedostateczną do dziennika.

4. Sprawdzanie osiągnięć uczniów:

a) sprawdziany pisemne po każdym dziale:

 będą to testy wyboru, test zadań otwartych i zadania z luką, w których sprawdzana jest wiedza

z danego zakresu, zrozumienie zagadnień, umiejętność logicznego myślenia, poprawność języka,

porządek i estetyka zapisu,

 każdy sprawdzian zapowiedziany jest z tygodniowym wyprzedzeniem,

 zawiera materiał z opracowanego działu powtórzony i utrwalony na lekcji powtórzeniowej,

 oceny ze sprawdzianów mają istotny wpływ na ocenę półroczną i roczną,

 uczeń ma tylko raz prawo do poprawy otrzymanej oceny; powinien to zrobić w ciągu dwóch tygodni

od uzyskania oceny; należy termin poprawy uzgodnić z nauczycielem; każda ocena z poprawy

będzie odnotowana w dzienniku,

 w przypadku gdy uczeń nie pisał sprawdzianu (nieobecność w szkole), zobowiązany jest do jego

napisania w terminie ustalonym przez nauczyciela,

 uczeń przyłapany na ściąganiu (m.in. korzystanie z podręcznika, zeszytu ćwiczeń i innych

materiałów pisanych (ściągi) oraz podpowiedzi innych uczniów) podczas pracy pisemnej otrzymuje

odpowiednią uwagę do e-dziennika oraz zostaje zobowiązany do ponownego zaliczenia określonej

partii materiału,

b) kartkówki:

 w których sprawdzana jest zawartość merytoryczna wiadomości z trzech ostatnich tematów

lekcyjnych,

 kartkówki nie muszą być zapowiadane i będą pisane jednokrotnie z badanego zakresu materiału;

c) kontrola prowadzenia zeszytu ćwiczeń:

 uczeń ma obowiązek systematycznie prowadzić zeszyt ćwiczeń, który zastępuje zeszyt

przedmiotowy,

 bierze się pod uwagę kompletność wpisów dat przy kolejnych tematach, uzupełnianie notatek,

wykonywanie prac dla chętnych, estetykę prowadzenia zeszytu ćwiczeń;

d) odpowiedzi ustne:

 sprawdzane są wiadomości z trzech ostatnich lekcji,

 nie odpytuje się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole, chyba, że uczeń sam zgłosi się do

odpowiedzi,

e) samodzielna praca na lekcji w zeszycie ćwiczeń lub na karcie pracy:

 praca z wykorzystaniem podręczników i innych źródeł,

 pisana jednokrotnie, ocena nie podlega poprawie;f) zadania realizowane w czasie lekcji terenowych:

 prowadzenie ukierunkowanych obserwacji i dokonywanie zapisów na kartach pracy,

 przewidywane są na każdej lekcji prowadzonej w terenie;

i) udział konkursach tematycznie związanych z przyrodą:

 uczeń otrzymuje odpowiednią ocenę cząstkową, jeśli wykaże się wysokim poziomem wiadomości

i umiejętności;

j) niewymienione formy, np. wykonywanie prac dla chętnych zleconych przez nauczyciela lub podjętych

z własnej inicjatywy, udział w projektach edukacyjnych, wykonywanie doświadczeń, obserwacji.

5. „Formy ochrony” dla uczniów.

a) uczeń dwa razy w półroczu może bez konsekwencji zgłosić nieprzygotowanie do lekcji,

b) fakt ten zostaje odnotowany w e-dzienniku i nie wpływa na ocenę półroczną i roczną z przyrody,

c) nieprzygotowanie do zajęć powinno być zgłoszenie po czynnościach porządkowych,

d) nieprzygotowanie nie może być zgłoszone w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów wiedzy

i umiejętności,

e) f) uczeń nieprzygotowany zobowiązany jest w czasie lekcji do słuchania i uzupełniania notatek,

uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli nieprzygotowanie nastąpiło z ważnych przyczyn i jest

potwierdzone pisemnie przez rodzica,

g) w przypadku innym, np. po długotrwałej chorobie uczeń zgłasza brak przygotowania do lekcji

i wówczas nie odnotowuje się tego nieprzygotowania jako kolejnego; w takich wypadkach uczeń ma

jednak obowiązek uzupełnić braki wiedzy i notatki w zeszycie ćwiczeń w możliwie szybkim czasie, do

dwóch tygodni po powrocie do szkoły.

6. Duży wpływ na ocenę półroczną i roczną (która jest podsumowaniem rocznej pracy ucznia na

zajęciach) mają oceny uzyskane w szkole ze sprawdzianów, kartkówek, lekcji terenowych,

odpowiedzi ustnych, samodzielnej pracy z materiałami.

7. Ocena roczna jest wypadkową oceniania całorocznego i w równym stopniu uwzględnia oceny

z pierwszego i drugiego półrocza. Tym samym uwzględnia ocenę półroczną i nie jest wystawiana

wyłącznie na podstawie ocen z drugiego półrocza.

8. Wszystkie otrzymane przez ucznia oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego.

9. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń otrzymuje w ciągu dwóch tygodni od napisania do

wglądu w dniu otrzymania oceny.

10. Rodzic ma prawo wglądu w sprawdzone prace ucznia zgodnie ze szkolnymi zasadami.

11. Informacja o zagrożeniu oceną niedostateczną na półrocze lub koniec roku pojawia się

w określonych przez dyrektora terminach.

12. Informacja o przewidywanych ocenach rocznych pojawia się w określonych przez dyrektora

terminach.

13. Ocena ucznia z dysfunkcjami stwierdzonymi orzeczeniami lub opiniami odpowiedniej poradni jest

zgodna z zaleceniami tejże poradni.

V. Ilość form kontrolujących wiedzę i umiejętności uczniów:

sprawdziany kontrola zeszytu ćwiczeń po każdym dziale

kartkówki, odpowiedzi ustne,

samodzielna praca na lekcji z materiałami

w miarę potrzeb

przynajmniej raz w półroczu

zadania realizowane w czasie lekcji terenowych przynajmniej pięć w ciągu roku

aktywność w miarę potrzeb

niewymienione formy w miarę potrzebVI. Procentowe wskaźniki ocen ze sprawdzianów punktowanych:

ocena % zdobytych punktów

celujący 100

bardzo dobry 91 – 99

dobry 75 – 90

dostateczny 50 – 74

dopuszczający 30 – 49

niedostateczny 0 – 29

VII. Ogólne kryteria wymagań na poszczególne oceny:

Ocenę celujący

otrzymuje

uczeń, który:

a) osiąga najwyższe wyniki nauczania i opanował w pełni zakres wiedzy i umiejętności

określonych w podstawie programowej;

b) rozwija własne uzdolnienia;

c) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów

teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe;

d) e) f) umie formułować i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,

samodzielnie, bez pomocy nauczyciela wyjaśnia zjawiska będące przedmiotem nauczania;

wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań,

obiektów i organizmów,

g) odczytuje informacje przedstawione w formie: tabel, wykresów, schematów, rysunku,

fotografii,

h) i) j) selekcjonuje, porównuje, analizuje, przetwarza i interpretuje informacje,

stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych,

kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, analizuje

sytuację problemową, dostrzega i formułuje problem,

k) l) m) potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,

bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,

bierze udział w konkursach o tematyce przyrodniczej.

Ocenę

bardzo dobry

otrzymuje

uczeń, który:

a) b) c) d) e) f) opanował w stopniu bardzo dobrym wiadomości i umiejętności określone w podstawie

programowej;

sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy

teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną

wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

potrafi biegle i samodzielnie używać sformułowań przyrodniczych,

projektuje doświadczenia i je prezentuje,

dostrzega i ocenia związki dotyczące zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka,

przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebieg procesów naturalnych

w przyrodzie, wyjaśnia je, rozwiązuje problemy.

Ocenę dobry

otrzymuje

uczeń, który:

a) b) c) d) e) f) g) h) i) opanował w stopniu dobrym wiadomości i umiejętności określone w podstawie

programowej;

poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub

praktyczne, w sytuacjach nietypowych z pomocą nauczyciela;

rozumie uogólnienia i związki między treściami programowymi oraz, z pomocą

nauczyciela, wyjaśnia zjawiska i umiejętnie je interpretuje;

stosuje podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminologii właściwej dla

przyrody,

poprawnie używa podręczników z zakresu wiedzy przyrodniczej oraz pomocy naukowych,

właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody,

korzysta z różnych źródeł informacji,

dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka,

proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego,j) k) ocenia relacje miedzy działalnością człowieka a środowiskiem przyrody,

dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się poprawnie

terminologią przyrodniczą.

Ocenę

dostateczny

otrzymuje

uczeń, który:

a) opanował w stopniu dostatecznym wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie

programowej;

b) d) e) f) rozumie tylko najważniejsze związki i powiązania logiczne między treściami;

c) rozumie podstawowe uogólnienia;

rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;

rozpoznaje i ocenia postawy człowieka wobec środowiska przyrodniczego,

obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym,

potrafi je opisać,

g) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania przy pomocy nauczyciela

typowych zadań i problemów,

h) potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z innych źródeł wiedzy.

Ocenę

dopuszczający

otrzymuje

uczeń, który:

a) b) c) d) e) f) g) opanował w niewielkim stopniu wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie

programowej;

posiada konieczne, niezbędne do kontynuowania nauki na dalszych etapach kształcenia

wiadomości i umiejętności, luźno zestawione bez rozumienia związków i uogólnień;

słabo rozumie treści programowe, podstawowe wiadomości i procedury odtwarza

mechanicznie, bez umiejętności wyjaśniania zjawisk;

wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności,

z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia przyrodnicze,

wiadomości przekazuje w sposób nieporadny,

jest mało aktywny na lekcji.

Ocenę

niedostateczny

otrzymuje

uczeń, który:

a) b) c) d) e) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a braki

w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy;

nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności;

nie potrafi posługiwać się prostymi przyrządami przyrodniczymi np. lupa, kompas,

termometr itp.

nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy

pomocy nauczyciela,

nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szans uzupełnienia wiedzy i umiejętności.

VIII. Ocenianie w czasie zdalnego nauczania.

W razie zaistnienia konieczności realizacji podstawy programowej za pomocą zdalnego nauczania

ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez:

 zdjęcia, filmiki i inne formy cyfrowe,

 rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, aplikacje Teams i Office,

 dostępne komunikatory,

 testy, kartkówki, karty pracy, notatki, inne formy sprawdzianów odesłane przez uczniów

poprzez pocztę elektroniczną lub aplikacje komunikacyjne, lub w formie papierowej.

W przypadku zdalnego lub hybrydowego nauczania skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne

z dotychczasowymi zasadami oceniania.

Zasady oceniania z przyrody w kształceniu zdalnym – obejmują ocenę wiadomości i umiejętności

wynikających z podstawy programowej ujętych w realizowanym programie nauczania oraz

zaangażowanie ucznia w nauczaniu „na odległość” z przedmiotu.

Uczeń odsyła zadanie w terminie podanym przez nauczyciela, w wyznaczony wcześniej sposób.

Zadania są sprawdzane zgodnie z dotychczasowymi kryteriami.

Ocenie podlegają wybrane przez nauczyciela zadania i ćwiczenia.

Wystawiona ocena zostaje wpisana do e-dziennika pod odpowiednią kategorią.Uczeń otrzymuje informację zwrotną na temat pracy.

Uczeń, który nie odeśle zadania w wyznaczonym terminie lub nie bierze udziału w zajęciach on-line,

w czasie których jego aktywność może być oceniana, otrzymuje odpowiedni wpis w e-dzienniku

w ramach oceny zachowania. Jest to jedna z przesłanek do obniżenia oceny z zachowania, ma również

znaczący wpływ na ocenę roczną.

Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela

(po wcześniejszym zgłoszeniu chęci poprawy).

Uczeń ma prawo zgłosić problemy techniczne związane z odesłaniem pracy, problem zgłasza

nauczycielowi najpóźniej w terminie odesłania zadania i indywidualnie ustala inną możliwość przesłania

pracy.

W przypadku powtarzających się trudności sytuacja zostaje zgłoszona rodzicowi za pomocą e-dziennika.