Muzyka

Przedmiotowy system oceniania z muzyki w klasach IV-VII

w Publicznej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka

w Gąsawach Rządowych

METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

Kontrola osiągnięć uczniów powinna się odbywać w ramach:

  • realizacji ćwiczeń praktycznych (śpiewanie, granie, ruch przy muzyce, taniec, improwizacja, tworzenie  muzyki);
  • występów artystycznych przed publicznością klasową, szkolną i pozaszkolną;
  • wykonywania zadań wymagających wykazania się wiedzą teoretyczną (quizy, gry dydaktyczne, pytania i    odpowiedzi);
  • przygotowywania prezentacji, gazetek, albumów itp.

Kryteria oceniania

   Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć  ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować młodego człowieka  do nauki i działań muzycznych.

   Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, np. jego rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.

Ocenie powinny podlegać:

  1. umiejętności w zakresie:
  2. śpiewania;
  3. grania na instrumentach;
  4. tworzenia muzyki;
  5. ruchu przy muzyce;
  6. formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;
  • wiedza muzyczna dotycząca:
  • zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce);
  • biografii i twórczości kompozytorów;
  • aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);
  • zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;
  • postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:
  • aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem;
  • umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc);
  • prezentacja dokonań;
  • kreatywność.

Poniżej zaprezentowane zostały kryteria oceniania skorelowane ze stopniami szkolnymi.

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
  • zdobywa dodatkową wiedzę dzięki wykorzystaniu różnych źródeł informacji;
  • na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty;
  • wyróżnia  się wiedzą, aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych (koncertuje, jest  uczestnikiem chóru, zespołu muzycznego itp.),
  • reprezentuje szkołę podczas konkursów, festiwali muzycznych i osiąga w nich sukcesy,
  • bierze aktywny udział w życiu artystycznym i kulturalnym szkoły i społeczności lokalnej,
  • potrafi zagrać melodie zamieszczone w podręczniku oraz inne proste utwory na dzwonkach,  
  • umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł;
  • opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
  • potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
  • zawsze jest przygotowany do lekcji,
  • jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
  • korzysta z różnych źródeł informacji;
  • na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
  • potrafi zagrać większość melodii zamieszczonych w podręczniku na dzwonkach;
  • umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika;
  • jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
  • korzysta z różnych źródeł informacji;
  • potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na dzwonkach;
  • śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem;
  • na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
  • jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

             –   opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym  programie     nauczania;

  • wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
    • potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na dzwonkach;
    • śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku;
    • zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

  • w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
  • wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela;
  • potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory zamieszczone w podręczniku;
  •  śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki z podręcznika;
  • nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
  • nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
  • nie podejmuje prób zagrania melodii na instrumencie melodycznym;
  • odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki;
  • jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
  • nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny.

Uwaga! Ocena niedostateczna nie może wynikać z braku predyspozycji lub uzdolnień ucznia. Należy ją traktować wyłącznie jako reakcję na postawę ucznia wyrażającego niechęć do przedmiotu i do pracy na lekcjach oraz wykazującego brak zaangażowania mimo szeregu prób aktywizacji podejmowanych przez nauczyciela.

                                                                                                                         Opracował:

                                                                                                                  mgr Mariusz Chmielnicki