Język polski

ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO

W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA W GĄSAWACH RZADOWYCH

w klasach IV-VIII

I. Zasady oceniania opracowano na podstawie dokumentów:

  1. szkolnych zasad oceniania,
  2. podstawy programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego,
  3. programu nauczania „Nowe Słowa na start!” Marleny Derlukiewicz.
    II. Ocenianie przedmiotowe ma na celu:
  4. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z języka polskiego,
    o postępach w tym zakresie, udzielenie mu pomocy w samodzielnym planowaniu swojego
    rozwoju oraz motywowanie do dalszej pracy,
  5. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielowi informacji o postępach,
    trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  6. dać nauczycielowi informacje o efektywności jego nauczania, właściwym doborze
    materiałów, metod i sposobów nauczania.

III. Obszary oceniania:

  1. pisemne: prace klasowe, testy, sprawdziany (literackie, gramatyczne, z lektury), dyktanda,
    kartkówki, samodzielne projekty pisemne,
  2. ustne: aktywność na lekcjach, wypowiedzi ustne na zadany temat, czytanie tekstów,
    opowiadania twórcze i odtwórcze, referowanie określonych zagadnień,
  3. praktyczne: praktyczne posługiwanie się podstawowymi pojęciami i terminami
    wyszczególnionymi programem nauczania, przygotowanie do lekcji, praca w grupie,
    rozwiązywanie problemów, prezentacja referatu, informacji samodzielnie przygotowanych.

IV. Ocenianiu podlega m.in.:

  1. mówienie (wypowiedzi dotyczące rozmaitych tekstów kultury, udział w dyskusji),
  2. pisanie, redagowanie określonych form wypowiedzi (prace klasowe, kartkówki),
  3. posługiwanie się poznanymi zasadami ortograficznymi (testy ortograficzne, dyktanda),
  4. znajomość wybranych zagadnień z nauki o języku – gramatyki (odpowiedzi, kartkówki, testy,
    sprawdziany),
  5. inne prace (m.in. projekty, praca w grupach, inscenizacje),
  6. aktywność na lekcji,
  7. stosowanie samodzielnie zdobytych wiadomości,
  8. praca własna nad samokształceniem.
    V. ZASADY
  9. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, a tym samym rodziców o
    wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
    oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Pojawiają się odpowiednie
    zapisy w dzienniku lekcyjnym oraz w rozkładach materiału.
  10. Stosuje się sześciostopniową skalę ocen.
  11. Ocenianie pozastopniowe:

 dopuszcza się stawianie we własnych nauczycielskich notatkach „+” za aktywność na
zajęciach np. kilkukrotne zabranie głosu i poprawne wypowiedzi w czasie lekcji, praca w
grupie, własne inicjatywy; wykorzystanie dodatkowych materiałów podczas lekcji;
 zdobycie pięciu plusów jest równe uzyskaniu oceny bardzo dobrej do dziennika, zdobycie
czterech plusów pozwala wstawić ocenę dobrą;
 dopuszcza się stawianie we własnych nauczycielskich notatkach „-” za „aktywność” na
zajęciach (brak pracy w czasie lekcji; kilkukrotne nieudzielanie odpowiedzi na pytania
w czasie zajęć; bierne uczestnictwo w pracy w grupie, brak własnego wkładu pracy; braki,
niekompletność (tematów, notatek, zadań) zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń,
lekturnika (jeśli jest prowadzony);
 pięć minusów daje ocenę niedostateczną do dziennika.

  1. Prace klasowe, testy, wypracowania są zapowiadane z przynajmniej tygodniowym
    wyprzedzeniem.
  2. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzenia i oddania prac w ciągu dwóch tygodni od ich napisania.
  3. Każda ocena jest opatrzona komentarzem nauczyciela ustnym lub pisemnym, szczególnie ocena
    niedostateczna.
  4. Wszystkie prace klasowe uczeń powinien poprawić, czyli dokonać analizy i korekty popełnionych
    błędów.
  5. Uczeń ma tylko raz prawo do poprawy otrzymanej oceny. Powinien to zrobić w ciągu dwóch
    tygodni od uzyskania oceny. Należy termin poprawy uzgodnić z nauczycielem.
  6. Nieobecność z przyczyn losowych na zajęciach, na których odbywało się sprawdzanie
    umiejętności i wiadomości, nie zwalnia ucznia z konieczności pisania lub odpowiadania z tego
    zakresu. Winien to zrobić w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły po wcześniejszym omówieniu
    się z nauczycielem.
  7. Uczeń ma obowiązek prowadzić systematycznie zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń oraz
    lekturnik (jeśli nauczyciel w danej klasie go prowadzi). Po nieobecności na lekcji zeszyty
    i lekturnik powinny być uzupełnione.
  8. Zadaniem, które uczeń wykonuje w domu w ramach samokształcenia i doskonalenia jest
    przeczytanie tekstu literackiego. Jej niewykonanie skutkować może oceną niedostateczną.
  9. Jeśli nauczyciel stwierdzi niesamodzielność prac pisanych przez ucznia, to dokonuje
    odpowiedniego wpisu do e-dziennika w ramach oceny zachowania oraz wyznacza uczniowi
    nowy termin oddania samodzielnej pracy.
  10. W przypadku nieoddania samodzielnego projektu pisemnego nauczyciel wstawia w e-dzienniku
    w ramach oceny zachowania negatywną uwagę w ramach niewykonania obowiązków ucznia.
    Uczeń jest zobowiązany do jak najszybszego oddania takiej pracy.
  11. Kartkówki nie wymagają zapowiadania.
  12. „Forma ochrony” dla uczniów. Uczeń może zgłosić bez żadnych konsekwencji (pod warunkiem,
    że zgłoszenie to nastąpi tuż po powitaniu klasy i wykonaniu czynności porządkowych a przed rozpoczęciem
    normalnego toku lekcji) w półroczu trzy razy nieprzygotowanie do lekcji, które będzie odnotowane
    w e-dzienniku w ramach oceny zachowania.
    Na takiej lekcji uczeń jest zobowiązany do uważnego słuchania i notowania.
    Nieprzygotowanie nie może być zgłoszone w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów wiedzy
    i umiejętności.
  13. Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli zgłosi nieprzygotowanie, które nastąpiło
    z ważnych przyczyn i jest potwierdzone pisemnie przez rodzica.
  14. Uczeń może otrzymać możliwość zdobycia dodatkowych ocen za prace nadobowiązkowe
    zlecone przez nauczyciela lub podjęte z własnej inicjatywy.
  15. Informacja o zagrożeniu oceną niedostateczną pojawia się w określonych przez dyrektora
    terminach.
  16. Informacja o przewidywanych rocznych ocenach pojawia się w określonych przez dyrektora
    terminach.
  17. Duży wpływ na ocenę półroczną i roczną (która jest podsumowaniem rocznej pracy ucznia na
    zajęciach) mają oceny z prac pisanych przez ucznia w szkole i bazujących na wiadomościach
    i umiejętnościach.
  18. Ocena roczna jest wypadkową oceniania całorocznego i w równym stopniu uwzględnia oceny
    z pierwszego i drugiego półrocza. Tym samym uwzględnia ocenę półroczną i nie jest wystawiana
    wyłącznie na podstawie ocen z drugiego półrocza.
  19. W słabszym zespole klasowym można niektóre kryteria ocen i wymagań obniżyć.
  20. Ocena ucznia z dysfunkcjami stwierdzonymi orzeczeniem lub opinią odpowiedniej poradni jest
    zgodna z zaleceniami tejże poradni.
  21. Udział w konkursach przedmiotowych i innego typu konkursach dotyczących wiadomości
    i umiejętności z zakresu języka polskiego traktuje się jako wykazanie się zakresem wiadomości
    i umiejętności wykraczających poza program nauczania. W przypadku wykazania się przez
    ucznia wysokim poziomem wiedzy i umiejętności uczeń może otrzymać oceny pozytywne
    od 4 do 6.

VI. Ilość form kontrolujących wiedzę i umiejętności uczniów podlegających ocenie:

  1. testy diagnozujące i sprawdzające – w miarę potrzeb,
  2. testy podsumowujące prace z lekturą – po omówieniu lektury lub lektur,
  3. samodzielne prace pisemne – dwa razy w półroczu,
  4. sprawdziany gramatyczne – po omówieniu danej partii materiału,
  5. testy ortograficzne – w miarę potrzeb,
  6. kartkówki – w miarę potrzeb,
  7. czytanie ze zrozumieniem – przynajmniej raz w półroczu,
  8. niewymienione formy – w miarę potrzeb
    VII. Procentowe wskaźniki ocen ze sprawdzianów punktowanych:

ocena % zdobytych punktów
celujący 100
bardzo dobry 91 – 99
dobry 75 – 90
dostateczny 50 – 74
dopuszczający 30 – 49
niedostateczny 0 – 29

VIII. Dłuższa wypowiedź pisemna jest oceniana według następujących kryteriów:

  1. W większości prac pisemnych przyjmuje się następujące kryteria:
  • realizacja tematu wypowiedzi – wypowiedź jest zgodna z formą wskazaną w poleceniu, w
    wypowiedzi zostały ujęte wszystkie kluczowe elementy tematu; wypowiedź jest w całości na
    temat; praca nie na temat może skutkować oceną niedostateczną;
  • charakterystyczne cechy wypowiedzi (elementy twórcze lub retoryczne) – pojawienie się
    obowiązkowych elementów dla danej formy, konsekwencja wypowiedzi, logiczność zdarzeń,
    wnikliwa argumentacja poparta przykładami;
  • kompetencje literackie i kulturowe – funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury wskazanej
    w poleceniu;
  • kompozycja tekstu – zgodna z formą wskazaną w poleceniu, logiczność, spójność wypowiedzi,
    wyodrębnienie akapitów;
  • styl wypowiedzi powinien być adekwatny do jej treści i formy oraz jednolity;
  • poprawność językowa;
  • poprawność ortograficzna;
  • poprawność interpunkcyjna.
  1. W przypadku, gdy praca ucznia jest nieczytelna lub nie zawiera wymaganej minimalnej ilości słów, uczeń
    otrzymuje ocenę niedostateczną.
  2. Oznaczenia błędów w pracach pisemnych:
    ort./ o. – błąd ortograficzny
    int./ i. – błąd interpunkcyjny
    jęz./ j. – błąd językowy w skład którego wchodzą błędy frazeologiczne, fleksyjne, słowotwórcze, składniowe,
    stylistyczne
    rzecz./rz. – błąd rzeczowy
    log./l. – błąd logiczny
    IX. Ogólne kryteria ustalania oceny śródrocznej i rocznej:
    ocena kryterium

celujący (6)

Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
i praktycznych z programu danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje
zadania o podwyższonym poziomie trudności, osiąga sukcesy w konkursach
i olimpiadach przedmiotowych.

bardzo dobry (5)

Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
języka polskiego w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programie nauczania,
potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych
sytuacjach.

dobry (4)

Uczeń nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania języka
polskiego w danej klasie, ale opanował je na dobrym poziomie oraz poprawnie stosuje
wiadomości, wykonując samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.

dostateczny (3)

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej
klasie na poziomie podstawowym oraz wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne
o średnim stopniu trudności.

dopuszczający
(2)

Uczeń ma braki w opanowaniu poziomu koniecznego, ale braki te nie przekreślają
możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z języka polskiego w ciągu
dalszej nauki oraz wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim
stopniu trudności.

niedostateczny
(1)

Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych poziomem koniecznym
przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach
uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z języka polskiego oraz nie jest w stanie

wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności.

X. Kryteria dalsze.
OCENA CELUJĄCY
Uczeń:
 opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej realizowanej w danej klasie,
 samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
 czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować i interpretować
je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią z podstawy programowej,
 posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem zarówno w mowie,
jak i w piśmie,
 aktywnie uczestniczy w lekcjach (może też pełnić funkcję asystenta nauczyciela),
 z powodzeniem bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
 tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne pod względem
kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
 odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
 współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
 wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze i analizie
tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.
OCENA BARDZO DOBRY
Uczeń:
 opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej realizowanej w danej klasie,
 samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
 czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je
samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
 posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
 aktywnie uczestniczy w lekcjach,
 bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
 tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości poprawne pod
względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
 często angażuje się w zadania dodatkowe.
OCENA DOBRY
Uczeń:
 w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej realizowanej w danej
klasie,
 samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności,
 czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie odnajduje w nich
informacje,
 w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych, ortograficznych
i stylistycznych,
 bierze czynny udział w lekcji,
 czasem wykonuje dodatkowe, nieobowiązkowe ćwiczenia.
OCENA DOSTATECZNY
Uczeń:
 częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej realizowanej w danej klasie,
 samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia rozwiązuje przy
pomocy nauczyciela,

 odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie większości wyrazów
w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
 w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne;
wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
 wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
 niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,
 rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach.
OCENA DOPUSZCZAJĄCY
Uczeń:
 opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej realizowanej
w danej klasie,
 większość zadań, nawet łatwych, wykonuje jedynie z pomocą nauczyciela,
 czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej intonacji,
 ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
 nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
 w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające komunikację, ma ubogie
słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych zdań,
 nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia
nauczyciela,
 pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
 nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy i umiejętnościach
z zakresu podstawy programowej realizowanej w danej klasie,
 ma kłopoty z techniką czytania,
 nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego znaczenia wielu
wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
 nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
 wykazuje się niechęcią do nauki,
 nie angażuje się w pracę grupy.
XI. Ocenianie w czasie zdalnego nauczania.
W razie zaistnienia konieczności realizacji podstawy programowej za pomocą zdalnego nauczania
ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez:
 zdjęcia, filmiki i inne formy cyfrowe,
 rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, aplikacje Teams i Office,
 dostępne komunikatory,
 testy, kartkówki, karty pracy, notatki, inne formy sprawdzianów odesłane przez uczniów poprzez
pocztę elektroniczną lub aplikacje komunikacyjne, lub w formie papierowej.
W przypadku zdalnego lub hybrydowego nauczania skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne
z dotychczasowymi zasadami oceniania.
Zasady oceniania z języka polskiego w kształceniu zdalnym – obejmują ocenę wiadomości i umiejętności
wynikających z podstawy programowej ujętych w realizowanym programie nauczania oraz zaangażowanie
ucznia w nauczaniu „na odległość” z przedmiotu.
Uczeń odsyła zadanie w terminie podanym przez nauczyciela, w wyznaczony wcześniej sposób.

Zadania są sprawdzane zgodnie z dotychczasowymi kryteriami (poprawność merytoryczna, rzeczowa,
językowa, ortograficzna, interpunkcyjna, graficzna, pod kątem odpowiednich wyznaczników w zależności
od formy).
Ocenie podlegają wybrane przez nauczyciela zadania i ćwiczenia.
Wystawiona ocena zostaje wpisana do e-dziennika pod odpowiednią kategorią.
Uczeń otrzymuje informację zwrotną na temat pracy.
Uczeń, który nie odeśle zadania w wyznaczonym terminie lub nie bierze udziału w zajęciach on-line,
w czasie których jego aktywność może być oceniana, otrzymuje odpowiedni wpis w e-dzienniku w ramach
oceny zachowania. Jest to jedna z przesłanek do obniżenia oceny z zachowania, ma również znaczący
wpływ na ocenę roczną.
Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela (po
wcześniejszym zgłoszeniu chęci poprawy).
Uczeń ma prawo zgłosić problemy techniczne związane z odesłaniem pracy, problem zgłasza nauczycielowi
najpóźniej w terminie odesłania zadania i indywidualnie ustala inną możliwość przesłania pracy.
W przypadku powtarzających się trudności sytuacja zostaje zgłoszona rodzicowi za pomocą e-dziennika.

XII. Uwagi
Prace pisane przez uczniów w klasie pozostają w posiadaniu nauczyciela. Są one archiwizowane do końca
danego roku szkolnego. Uczniowie i rodzice po wcześniejszym umówieniu się z nauczycielem mają prawo
wglądu do tych prac.