System oceniania z edukacji informatycznej został opracowany na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019r. poz. 1481);
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1078 i 1148);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 372);
- Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej w Gąsawach Rządowych
- Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego stanowiącej załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356);
- Programu nauczania informatyki w klasach IV – VIII, wyd. Migra
Wstęp – cele edukacji informatycznej
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
1) tworzy i porządkuje w postaci sekwencji (liniowo) lub drzewa (nieliniowo) informacje, takie jak:
a) obrazki i teksty ilustrujące wybrane sytuacje,
b) obiekty z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych;
2) formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:
a) rozwiązanie problemów z życia codziennego i z różnych przedmiotów, np. liczenie średniej, pisemne wykonanie działań arytmetycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie,
b) osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu w zbiorze nieuporządkowanym lub uporządkowanym, znalezienie elementu najmniejszego i największego,
c) sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;
3) w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągniecia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
1) projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:
a) pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
b) prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
2) testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,
c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
e) gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) opisuje funkcje podstawowych elementów komputera i urządzeń zewnętrznych oraz:
a) korzysta z urządzeń do nagrywania obrazów, dźwięków i filmów, w tym urządzeń mobilnych,
b) wykorzystuje komputer lub inne urządzenie cyfrowe do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów;
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a. do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
b. jako medium komunikacyjne,
c. do pracy w wirtualnym środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad pracy w takim środowisku,
d. organizuje swoje pliki w folderach umieszczonych lokalnie lub w sieci.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń:
1) uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;
2) identyfikuje i docenia korzyści płynące ze współpracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
3) respektuje zasadę równości w dostępie do technologii i do informacji, w tym w dostępie do komputerów w społeczności szkolnej;
4) określa zawody i wymienia przykłady z życia codziennego, w których są wykorzystywane kompetencje informatyczne.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
1) posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
3) wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich;
4) stosuje profilaktykę antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z zawartymi w nim informacjami.
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Zgodnie ze Szkolnymi Zasadami Oceniania przyjmuje się za obowiązującą skalę ocen od 1 do 6.
- Oceny będą wystawiane za następujące formy pracy:
- Kryteria oceny poszczególnych form aktywności:
Formy aktywności | Kryteria oceny |
prace klasowe,kartkówki,praca domowa | oceniane są trzy elementy:– metoda (analiza zadania, wybór prawidłowej drogi postępowania)– prawidłowe wykonanie zadania– posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną |
Testy (w tym interaktywne) | – zaliczona jest poprawna odpowiedź |
zadania praktyczne | – przede wszystkim stopień spełnienia kryteriów zadania, a dodatkowo:– efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów– umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod– stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym |
prace długoterminowe | – zrozumienie zadania– zaangażowanie– zaplanowanie i realizacja rozwiązań– prezentacja poszczególnych wyników– zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej |
praca w grupach | – akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie– planowanie wspólnych działań– współudział w podejmowaniu decyzji– udział dyskusji i słuchanie innych– uzasadnienie swojego stanowiska– prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia |
aktywność na lekcji | – częste zgłaszanie się– udzielanie poprawnej odpowiedzi– prezentacja wiedzy na forum klasy |
- Prace pisemne przechowuje nauczyciel i są do wglądu dla uczniów i ich rodziców na zasadach określonych w Statucie szkoły, w szczególności w rozdziale o Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania, głównie gromadzone będą na platformie Microsoft 365.
- Wszystkie prace pisemne oceniane są w sposób punktowy. Zdobyte punkty przelicza się na procenty, które odpowiadają poszczególnym ocenom wg skali 1 – 6 zgodnie z punktami określonymi w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
- Oceny śródroczne i roczne są ocenami o brzmieniu „niedostateczny”, „dopuszczający”, „dostateczny”, „dobry”, „bardzo dobry” i „celujący” sformułowanymi na podstawie otrzymanych przez ucznia ocen cząstkowych.
- W nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia.
- Ćwiczenia praktyczne wykonywane na komputerze są obowiązkowe. Uczeń, który był nieobecny na lekcji jest zobowiązany do uzupełnienia ich. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego ćwiczenia. Brak wykonania ćwiczenia nauczyciel oznacza wpisując w rubrykę ocen „1”.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę tylko raz w formie ustalonej z nauczycielem i w czasie z nim uzgodnionym. Po poprawie w e-dzienniku zostają obie oceny, pierwotna staje się komentarzem do oceny ostatecznej.
- Uczeń, który nie przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zachowania się przyjętych w Systemie Oceniania Zachowania , otrzymuje negatywną ocenę z zachowania.
- Bieżące oceny uczniów opatrzone są informacją zwrotną dotyczącą poziomu jego osiągnięć, w jednej z poniższych form:
- ustnej – omówienie przez nauczyciela stopnia wykonania pracy z podkreśleniem tego, co uczeń zrobił dobrze, nad czym jeszcze musi popracować i jak ma dalej się uczyć;
- pisemnej – w formie wyrazów lub krótkich zdań, W TYM W E-DZIENNIKU.
Dostosowanie wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
1. Od uczniów z orzeczeniem wymaga się opanowania mniejszej liczby umiejętności praktycznych w porównaniu z uczniami bez orzeczeń, wykazywania się mniejszą ilością wiedzy teoretycznej, uboższym słownictwem fachowym i pozwala na dłuższy czas wykonywania zadań. Przy ocenie bierze się pod uwagę indywidualne zalecenia Poradni PP.
2. Uczniowie z opinią mają wydłużony czas wykonywania zadań, możliwość podziału zaliczenia materiału podzielonego na mniejsze partie, pod uwagę brany jest wysiłek włożony w wykonanie zadania. Przy ocenie bierze się pod uwagę indywidualne zalecenia Poradni PP.