Informatyka

System oceniania z edukacji informatycznej został opracowany na podstawie:

  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019r. poz. 1481); 
  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1078 i 1148); 
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów  i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 372); 
  •  Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej w Gąsawach Rządowych
  • Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego stanowiącej załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356);  
  • Programu nauczania informatyki w klasach IV – VIII, wyd. Migra

Wstęp – cele edukacji informatycznej  

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.

III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.

IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.

V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:

1) tworzy i porządkuje w postaci sekwencji (liniowo) lub drzewa (nieliniowo) informacje, takie jak:

a) obrazki i teksty ilustrujące wybrane sytuacje,

b) obiekty z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych;

2) formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:

a) rozwiązanie problemów z życia codziennego i z różnych przedmiotów, np. liczenie średniej, pisemne wykonanie działań arytmetycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie,

b) osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu w zbiorze nieuporządkowanym lub uporządkowanym, znalezienie elementu najmniejszego i największego,

c) sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;

3) w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągniecia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

1) projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:

a) pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,

b) prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;

2) testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,

b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,

c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,

d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;

e) gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).

III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:

1) opisuje funkcje podstawowych elementów komputera i urządzeń zewnętrznych oraz:

a) korzysta z urządzeń do nagrywania obrazów, dźwięków i filmów, w tym urządzeń mobilnych,

b) wykorzystuje komputer lub inne urządzenie cyfrowe do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów;

2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):

a. do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,

b. jako medium komunikacyjne,

c. do pracy w wirtualnym środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad pracy w takim środowisku,

d. organizuje swoje pliki w folderach umieszczonych lokalnie lub w sieci.

IV. Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń:

1) uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;

2) identyfikuje i docenia korzyści płynące ze współpracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;

3) respektuje zasadę równości w dostępie do technologii i do informacji, w tym w dostępie do komputerów w społeczności szkolnej;

4) określa zawody i wymienia przykłady z życia codziennego, w których są wykorzystywane kompetencje informatyczne.

V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:

1) posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;

3) wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich;

4) stosuje profilaktykę antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z zawartymi w nim informacjami.

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

  1. Zgodnie ze Szkolnymi Zasadami Oceniania przyjmuje się za obowiązującą skalę ocen od 1 do 6. 
  2. Oceny będą wystawiane za następujące formy pracy:  
  3. Kryteria oceny poszczególnych form aktywności:    
Formy aktywnościKryteria oceny
prace klasowe,kartkówki,praca domowaoceniane są trzy elementy:– metoda (analiza zadania, wybór prawidłowej drogi postępowania)– prawidłowe wykonanie zadania– posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną
Testy (w tym interaktywne)– zaliczona jest poprawna odpowiedź
zadania praktyczne– przede wszystkim stopień spełnienia kryteriów zadania, a dodatkowo:– efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów– umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod– stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym
prace długoterminowe– zrozumienie zadania– zaangażowanie– zaplanowanie i realizacja rozwiązań– prezentacja poszczególnych wyników– zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej
praca w grupach– akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie– planowanie wspólnych działań– współudział w podejmowaniu decyzji– udział dyskusji i słuchanie innych– uzasadnienie swojego stanowiska– prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia
aktywność na lekcji– częste zgłaszanie się– udzielanie poprawnej odpowiedzi– prezentacja wiedzy na forum klasy
  • Prace pisemne przechowuje nauczyciel i są do wglądu dla uczniów i ich rodziców na zasadach określonych w Statucie szkoły, w szczególności w rozdziale o Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania, głównie gromadzone będą na platformie Microsoft 365.
  • Wszystkie prace pisemne oceniane są w sposób punktowy. Zdobyte punkty przelicza się na procenty, które odpowiadają poszczególnym ocenom wg skali 1 – 6 zgodnie z punktami określonymi w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
  • Oceny śródroczne i roczne są ocenami o brzmieniu „niedostateczny”, „dopuszczający”, „dostateczny”, „dobry”, „bardzo dobry” i „celujący” sformułowanymi na podstawie otrzymanych przez ucznia ocen cząstkowych.  
  • W nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia. 
  • Ćwiczenia praktyczne wykonywane na komputerze są obowiązkowe. Uczeń, który był nieobecny na lekcji jest zobowiązany do uzupełnienia ich. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego ćwiczenia. Brak wykonania ćwiczenia nauczyciel oznacza wpisując w rubrykę ocen „1”.  
  • Uczeń może poprawić każdą ocenę tylko raz w formie ustalonej z nauczycielem i w czasie z nim uzgodnionym. Po poprawie w e-dzienniku zostają obie oceny, pierwotna staje się komentarzem do oceny ostatecznej.
  • Uczeń, który nie przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zachowania się przyjętych w Systemie Oceniania Zachowania , otrzymuje negatywną ocenę z zachowania.  
  • Bieżące oceny uczniów opatrzone są informacją zwrotną dotyczącą poziomu jego osiągnięć, w jednej z poniższych form: 
    • ustnej – omówienie przez nauczyciela stopnia wykonania pracy z podkreśleniem tego, co uczeń zrobił dobrze, nad czym jeszcze musi popracować i jak ma dalej się uczyć; 
    • pisemnej – w formie wyrazów lub krótkich zdań, W TYM W E-DZIENNIKU.

Dostosowanie wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami

1. Od uczniów z orzeczeniem wymaga się opanowania mniejszej liczby umiejętności praktycznych w porównaniu z uczniami bez orzeczeń, wykazywania się mniejszą ilością wiedzy teoretycznej, uboższym słownictwem fachowym i pozwala na dłuższy czas wykonywania zadań. Przy ocenie bierze się pod uwagę indywidualne zalecenia Poradni PP.

2. Uczniowie z opinią mają wydłużony czas wykonywania zadań, możliwość podziału zaliczenia materiału podzielonego na mniejsze partie, pod uwagę brany jest wysiłek włożony w wykonanie zadania. Przy ocenie bierze się pod uwagę indywidualne zalecenia Poradni PP.