Historia

SZKOLNE ZASADY OCENIANIA Z HISTORII IV-VIII

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA W GĄSAWACH RZĄDOWYCH

  1. Ocenianie jest jawne, obiektywne i systematyczne.
  2. W celu wszechstronnego zaprezentowania osiągnięć uczniów ocenia się różnorodne przejawy ich
    umiejętności, dokonań i wiedzy. Na ocenę semestralną i roczną z historii składa się wiedza merytoryczna,
    posługiwanie się terminologią właściwą przedmiotowi, umiejętność uzasadniania, argumentowania, sposób
    rozwiązywania problemów, kreatywność, umiejętność komunikowania, jasność, precyzyjność wypowiedzi, a
    także umiejętność powiązania wiadomości i wykorzystywania posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach
    poznawczych.
  3. Możliwe sposoby i metody oceniania:
    a) prace pisemne:
  • prace klasowe (testy, sprawdziany, klasówki) sprawdzające znajomość przerobionego materiału,
  • bieżące sprawdziany wiedzy uczniów (ok. 15-minutowe kartkówki z 3 ostatnich lekcji),

Oceny z prac sprawdzających punktowanych ustala się według następujących wskaźników procentowych:

ocena % zdobytych punktów
celujący 100
bardzo dobry 91 – 99
dobry 75 – 90
dostateczny 50 – 74
dopuszczający 30 – 49
niedostateczny 0 – 29

  • prace z tekstem historycznym,
  • prace z tekstami źródłowymi,
  • rozwiązywanie kart pracy,
  • prace w grupach,
  • zadania projektowe,
  • inne zlecone prace pisemne i graficzne (np. drzewka genealogiczne).

b) wypowiedzi ustne:

  • odpowiedź ustna (uczeń musi wykazać się wiedzą z trzech ostatnich tematów lekcji)
  • udział w dyskusji i grach dydaktycznych,
  • przygotowywanie referatów lub dodatkowych materiałów prezentowanych następnie w czasie lekcji,

c) aktywność na lekcji (np. kilkuzdaniowa poprawna wypowiedź, praca w grupie, praca z tekstem, źródłowym,
mapą) – uczeń bardzo aktywny może otrzymać oceny: celującą, bardzo dobrą lub dobrą uczeń mniej aktywny plusa
lub kilka plusów, 5 plusów premiowanych jest oceną bardzo dobrą.

Typy zadań występujących w pracach pisemnych:

  • zadania zamknięte wielokrotnego wyboru, na dobieranie, prawda-fałsz i otwarte z luką punktowane najczęściej 1
    punktem za prawidłową odpowiedź,
  • zadania otwarte rozszerzonej lub krótkiej wypowiedzi, w tym z wykorzystaniem materiału w postaci tekstów
    źródłowych, map, rysunków schematycznych i danych statystycznych, sprawdzające umiejętności interpretacji,
    analizowania, klasyfikowania, wnioskowania i oceniania punktowane są większą liczbą punktów, w zależności od
    stopnia trudności.

Wobec uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych nauczyciel, na podstawie opinii lub orzeczenia poradni
psychologiczno-pedagogicznej, dostosowuje stopień trudności zadań oraz kryteria ocen do możliwości uczniów.
Każdorazowo jest to wysoce zindywidualizowane.

  1. Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z testów/sprawdzianów w ciągu dwóch tygodni od
    terminu otrzymania wyników.
  2. Uczeń, który nie pisał testu (sprawdzianu) powinien napisać go w terminie do dwóch tygodni po teście.
  3. Prawa ucznia do nieprzygotowana oraz braku materiałów na lekcjach historii i społeczeństwa.
    Uczeń klas IV – VIII może zgłosić w ciągu półrocza 2 nieprzygotowania do lekcji bez żadnych konsekwencji, pod
    warunkiem, że zgłoszenie to nastąpi tuż po powitaniu klasy i wykonaniu czynności porządkowych a przed
    rozpoczęciem normalnego toku lekcji. Prawo to nie dotyczy lekcji powtórzeniowych i lekcji, na których uczniowie
    piszą klasówkę (test, sprawdzian itp.).

Uczeń klas IV – VIII może zgłosić w ciągu semestru 2 braki potrzebnych materiałów bez żadnych konsekwencji,
pod warunkiem, że zgłoszenie to nastąpi tuż po powitaniu klasy i wykonaniu czynności porządkowych a przed
rozpoczęciem normalnego toku lekcji.

  1. Nauczyciel wystawia ocenę półroczną i roczną na podstawie ocen cząstkowych a także z uwzględnieniem
    możliwości i starań ucznia. Oceny semestralne i roczne nie są średnią arytmetyczna wszystkich ocen
    cząstkowych.
  2. Uczniowie informowani są o ocenach na bieżąco.
  3. Informacje o postępach ucznia przekazywane są rodzicom podczas indywidualnych konsultacji a także
    podczas zebrań rodziców (tzw. wywiadówek). Nauczyciel przechowuje sprawdzone testy do końca danego
    roku szkolnego i na wniosek rodziców ucznia udostępnia je im do wglądu na terenie szkoły.
  4. Informacja o przewidywanej ocenie rocznej jest przekazywana uczniom odpowiednio wcześniej – zgodnie z
    zapisami prawa wewnątrzszkolnego.

Informacja nauczyciela o sposobie kontrolowania i oceniania:

  • Nauczyciel zapowiada test/sprawdzian co najmniej tydzień wcześniej i przypomina jej zakres,
  • Prace kontrolne są obowiązkowe. Jeśli uczeń nie może napisać pracy kontrolnej w określonym terminie, ma
    obowiązek uczynić to na najbliższych ustalonych zajęciach.
  • Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej (testu/sprawdzianu), do której może przystąpić
    jeden raz.
  • Znak graficzny, tzw. „parafka” oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie pracy, ale nie sprawdzał jej
    zawartości merytorycznej.
  • Ocenianie prac może nastąpić natychmiast po upływie terminu ich realizacji lub podczas kontroli zeszytów.
  • Uczeń zgłaszający brak pracy zleconej ma obowiązek wykonać ją na następną lekcję.
  • Wszystkie oceny, które uzyskuje uczeń są jawne, a przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości
    intelektualne ucznia.
  • Uczeń ma prawo do dodatkowej oceny za: wykonane prace nadobowiązkowe, sukcesy w konkursach, prace
    dodatkowe związane z historią i inne przejawy pozytywnej aktywności.

Ocenianie aktywności pracy ucznia na lekcjach historii.
Uczniowie za swoją pracę na lekcjach mogą być oceniani plusami lub minusami (oprócz możliwych ocen).
Plusy otrzymują za kilkukrotne zabranie głosu i poprawne wypowiedzi w czasie lekcji, za pracę w grupie (aktywny
udział i wkład pracy), za własne inicjatywy – np. wykonanie pomocy naukowej (tablicy historycznej, ilustracji, np. władcy
itp.)
Minusy mogą otrzymać za brak pracy w czasie lekcji, ignorowanie ćwiczeń, za bierne uczestnictwo w pracy w
grupie (brak własnego wkładu pracy), wielokrotne nieudzielanie odpowiedzi na pytania w czasie zajęć itp.

Za zebranych pięć plusów uczeń otrzymuje 5 (bardzo dobry).
Za zebranych pięć minusów uczeń otrzymuje 1 (niedostateczny).

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

  • wyróżnia się szeroką, w tym np. samodzielnie zdobytą wiedzą z programu nauczania historii,
  • posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji,
  • samodzielnie formułuje wzorowe pod względem merytorycznym i językowym wypowiedzi ustne i pisemne na
    określony temat w zakresie historii,
  • doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową i swobodnie się nią posługuje,
  • formułuje własne opinie i sądy, które potrafi prawidłowo i przekonywająco uzasadnić.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania historii,
  • sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy,
  • rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię,
  • samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i
    samodzielnie,
  • potrafi współpracować w grupie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach.

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował całego materiału określonego programem nauczania historii, ale nie utrudnia mu to poznawania wiedzy,
  • poprawnie posługuje się źródłami informacji,
  • umie formułować wypowiedzi ustne i pisemne.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował podstawowe elementy wiadomości programowych z historii, pozwalające mu na rozumienie
    najważniejszych zagadnień,
  • potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne,
  • umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela, prostymi środkami dydaktycznymi. Ocenę dopuszczającą (2)
    otrzymuje uczeń, który:
  • wiedzę ucznia charakteryzują znaczne braki, ale nie uniemożliwia mu to opanowanie wiadomości w dalszej edukacji,
  • wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności przy znacznej pomocy nauczyciela,
  • nie wykonał wszystkich prac lekcyjnych.

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania historii,
  • nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych,
  • nie potrafi formułować nawet prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych,
    -nie zna podstawowej terminologii przedmiotu.