Graniastosłupy

W ostatnim czasie nauczyciele matematyki i informatyki ze szkoły podstawowej w Gąsawach Rządowych przeprowadzili niezwykle ciekawy projekt, którego celem było połączenie wiedzy z matematyki i technologii informatycznej. Nauczyciele p. Dyrektor Marzena Sadza i Michał Gajewski zorganizowali projekt, w którym uczniowie klasy 6 tworzyli różnego rodzaju graniastosłupy w serwisie Tinkercad, a następnie drukowali je przy użyciu drukarki 3D, zakupionej z funduszy otrzymanych w ramach ministerialnego projektu “Laboratoria przyszłości”.

Projekt ten miał na celu rozwijanie wiedzy uczniów na temat kształtów przestrzennych oraz umiejętności pracy z technologią 3D. W ramach projektu uczniowie najpierw zapoznali się z różnymi rodzajami graniastosłupów i ich cechami, a następnie przystąpili do projektowania własnych modeli w serwisie Tinkercad. Dzięki temu mogli nauczyć się obsługi narzędzi projektowych oraz zobaczyć, jakie elementy wpływają na finalny wygląd modelu.

Po stworzeniu projektów uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak ich projekty zostają przeniesione do rzeczywistości. Dzięki drukarce 3D, której użyli nauczyciele, uczniowie mogli zobaczyć, jak ich projekty przekładają się na trójwymiarowe obiekty. Uczniowie byli bardzo podekscytowani i zainteresowani całym procesem.

Korzyści tego projektu były wielopłaszczyznowe. Po pierwsze, uczniowie mogli nauczyć się nowych umiejętności z zakresu matematyki i informatyki, które będą im bardzo pomocne w przyszłości. Po drugie, projekt ten pozwolił na rozwijanie kreatywności oraz myślenia przestrzennego, co jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach, kiedy coraz więcej zawodów wymaga takich umiejętności. Ponadto, projekt ten pozwolił nauczyć się uczniom pracy w grupie oraz kooperacji, co jest również bardzo ważne w dzisiejszym świecie.

Projekty międzyprzedmiotowe, czy też interdyscyplinarne to norma w nowoczesnych systemach edukacyjnych, np. w wielokrotnie chwalonym szkolnictwie finlandzkim. Miejmy nadzieję, że niedługo i w Polsce tego typu sposób nauczania stanie się bardziej powszechny!