Procedura udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej

PROCEDURA ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNOPEDAGOGICZNEJ

W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ im. Janusza Korczaka
W GĄSAWACH RZĄDOWYCH

Na podstawie :

  1. art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  2. art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).
  3. Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798),    
  4. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
    w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2022 poz. 1594)
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r, w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. poz. 1610)

 §1. 1. Celem procedury jest:

  1. ustalenie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniom, rodzicom, opiekunom, nauczycielom.
  2. określenie zasad dokumentowania i ewaluacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
  3. wskazanie sposobu przechowywania i archiwizacji dokumentów związanych z pomocą psychologiczno- pedagogiczną.

§2.1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.

2. Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i nieodpłatne.

3.  Pomoc psychologiczno- pedagogiczną organizuje Dyrektor szkoły.

4. Pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści.

5.  Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, dyrektora szkoły, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, poradni, asystenta nauczyciela, pomocy nauczyciela, pielęgniarki szkolnej, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

6.  W szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana uczniom w formach:

  1. zajęć rozwijających uzdolnienia
  2. zajęć rozwijających umiejętność uczenia się
  3. zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
  4. zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
  5. zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne
  6. zajęć o charakterze terapeutycznym
  7. zajęć logopedycznych
  8. zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia
    i kariery zawodowej
  9. zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
  10. porad i konsultacji
  11. warsztatów

§3. 1. Dyrektor szkoły:

  1. organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole
  2. powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  3. ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy
  4. informuje na piśmie  rodziców lub prawnych opiekunów o proponowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej ( załącznik 1)
  5. wspiera nauczycieli, wychowawców i specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej
  6. wspomaga działania szkoły w zakresie planowania i przeprowadzenia działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  7. występuje, za zgodą rodziców ucznia (załącznik nr 7),  do publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej z wnioskiem (załącznik nr 8) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia w sytuacji braku poprawy jego funkcjonowania mimo udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  8. występuje, za zgodą rodziców ucznia (załącznik nr 7),  do publicznej poradni
    z wnioskiem (załącznik nr 9) o opinię w sprawie zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej dla ucznia.

      2.  Pedagog szkolny – koordynator  zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  1. prowadzi szkolny rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną             
  2. uczestniczy w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno–pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie, opinie
  3. monitoruje i przechowuje dokumentację ucznia tworzoną przez wychowawcę w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  4. wspomaga nauczycieli i wychowawców w prowadzeniu dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  5. sporządza plan działań wspierających dla wszystkich uczniów objętych pomocą psychologiczno pedagogiczną ( załącznik nr 2)
  6. sporządza wykaz, który potwierdza zapoznanie się wszystkich nauczycieli z planami działań wspierających ( załącznik 10)
  7. sporządza wykaz wszystkich uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną, na podstawie wykazów nauczycieli, specjalistów bądź wychowawców (załącznik nr 11)

3. Pedagog specjalny:

  1. współpracuje z zespołem ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w zakresie opracowania i realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienie mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  2. wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
    – rozpoznawaniu przyczyń niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestniczenie w życiu szkoły lub placówki,

– udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,

– dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,

– doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;

  • udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów
    i nauczycielom;
  • prowadzenie wraz z psychologiem i pedagogiem szkolnym rejestru uczniów posiadających opinie/orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
    z wyszczególnieniem powodu objęcia pomocą oraz zaleceniami,
  • organizowanie i uczestniczenie w pracach dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie i opinie;
  • monitorowanie i dbanie o terminową realizacje dokumentacji ucznia wraz
    z wychowawcami i innymi specjalistami;

 4.  Psycholog szkolny:

–  uczestniczy w spotkaniach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

– wspiera  nauczycieli, wychowawców  i innych specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier
i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,

– wspiera  nauczycieli, wychowawców  i innych specjalistów  w określaniu mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

– udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formie konsultacji, porad, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne,

– udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i nauczycielom w formie konsultacji, porad  według bieżących potrzeb,

– monitoruje dokumentację ucznia tworzoną przez wychowawcę w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

– prowadzi wraz z pedagogiem szkolnym rejestr uczniów posiadających opinie/orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego z wyszczególnieniem powodu objęcia pomocą oraz zaleceniami oraz rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną,

– sporządza wraz z pedagogiem sprawozdanie zbiorcze na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 5.  Wychowawca klasy:

  1. koordynuje udzielanie  pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z jego klasy,
  2. ustala terminy spotkań zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym na piśmie informuje rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania i możliwości uczestnictwa w nim,
  3. informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem,
  4. sporządza kartę dostosowań wymagań edukacyjnych dla uczniów posiadających opinię bądź orzeczenie (załącznik nr 3 ). Dokument przekazuje do pedagoga szkolnego/pedagoga specjalnego,
  5. w przypadku, gry stwierdza, iż konieczne jest objęcie ucznia inną formą bądź formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej określonymi w rozporządzeniu, informuję o tym Dyrektora szkoły,
  6. we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia ustala formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla danego ucznia (załącznik nr 1),
  7. monitoruje frekwencję uczniów na zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej i konsultuje to z pedagogiem szkolnym oraz z rodzicami,
  8. w każdym półroczu wspólnie z nauczycielami i specjalistami dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej (załącznik nr 4)
  9. na piśmie informuje rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim (7 dni przed zaplanowanym spotkaniem),
  10. sporządza wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, który przekazuje pedagogowi szkolnemu (załącznik 11),
  11. na bieżąco współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną

6. Nauczyciel:

  • informuje o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną
  •  informuje wychowawcę o frekwencji ucznia na prowadzonych przez siebie zajęciach
    w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  • respektuje zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach oraz ustalenia zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  • sporządza dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dla uczniów posiadających opinie, orzeczenie bądź dla uczniów, którzy są objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną,  
  • dwa razy do roku dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej i przekazuje ją na piśmie pedagogowi szkolnemu.

      7. Wychowawcy, nauczyciele, specjaliści:

  1. rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
  2. określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  3. rozpoznają  przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów,
    w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu przedszkola, szkoły
  4. podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
  5. współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności
    w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
  6. udzielają uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

§4.1. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, nie posiadającego opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno  – pedagogiczną:

  1. w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzic ucznia lub nauczyciel informuje o tym niezwłocznie wychowawcę klasy
  2. wychowawca informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem
  3. dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej w terminie do
    7 dni roboczych
  4. zespół ustala proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej na formularzu (załącznik nr 1)
  5. dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin (załącznik nr 1)
  6. dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 1)
  7. po wyrażeniu zgody przez rodzica uczeń objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną
  8. nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy
    w roku dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
    i przekazują wychowawcy klasy (załącznik 4).
  9. dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia u pedagoga szkolnego.

2. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną posiadającego opinię wydaną przez poradnię psychologiczno  – pedagogiczną:

  1. po dostarczeniu przez rodzica opinii wychowawcy, dokument zostaje zarejestrowany
    w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
  2. wychowawca informuje dyrektora szkoły o zarejestrowaniu opinii oraz przekazuje dokument do pedagoga szkolnego
  3. pedagog szkolny umieszcza oryginał opinii w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, który pozostaje u dyrektora szkoły, natomiast kopia dokumentu znajduję się w dokumentacji u pedagoga szkolnego
  4. wychowawca zapoznaje  się z opinią  i na jej podstawie tworzy kartę dostosowań wymagań edukacyjnych
  5. wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom najważniejsze informacje zawarte w opinii
  6. nauczyciele zapoznają się z opinią, a następnie z planem działań wspierających
    co potwierdzają podpisem
  7. dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
    w terminie do 7 dni roboczych
  8. wychowawca klasy niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu, na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej na formularzu – (załącznik nr 1)
  9. dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin
  10. dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców ucznia  o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 1)
  11. po wyrażeniu zgody przez rodzica uczeń objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną (załącznik nr 1)
  12. wychowawca, nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej (załącznik nr 4)
  13. dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia u pedagoga szkolnego.

3. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną posiadającego orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno  – pedagogiczną:

  1. po dostarczeniu przez rodzica orzeczenia wychowawcy, dokument zostaje zarejestrowany
    w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
  2. wychowawca informuje dyrektora szkoły o zarejestrowaniu orzeczenia oraz przekazuje dokument do pedagoga szkolnego
  3. pedagog szkolny umieszcza oryginał orzeczenia w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, który pozostaje u dyrektora szkoły, natomiast kopia dokumentu znajduję się w dokumentacji u pedagoga szkolnego
  4. wychowawca zapoznaje  się z treścią orzeczenia
  5. wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom najważniejsze informacje zawarte w orzeczeniu
  6. dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej w terminie do 7 dni roboczych.
  7. zespół w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (załącznik nr 6) i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (załącznik nr 5)
  8. Dyrektor ustala wymiar godzin  poszczególnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 1)
  9. Rodzic zapoznaje się z IPET, wyraża lub nie wyraża zgody na proponowane formy i sposoby pomocy psychologiczno – pedagogicznej własnoręcznym podpisem.
  10. Dwa razy do roku: na zakończenie pierwszego i w drugim semestrze, zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia wraz (załącznik nr 6b) z oceną efektywności udzielanej pomocy (załącznik nr 4) i ewentualnie dokonuje modyfikacji IPET.
  11. Dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia.
  12. Rodzic ucznia otrzymuje kopię IPET u oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
  1. Na koniec roku szkolnego wychowawcy składają pełną dokumentację uczniów do pedagoga szkolnego.
  2. Na koniec roku szkolnego pedagog szkolny  wraz ze specjalistami sporządza sprawozdanie zbiorcze na temat udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  3. Dokumentacja dotycząca organizacji i form udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej znajduje się w gabinecie pedagoga szkolnego.

SPIS ZAŁĄCZNIKÓW:

Zał. 1 Protokół ze spotkania nauczycieli i specjalistów w sprawie zaplanowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej  oraz informacja dla rodzica o formach pomocy organizowanej dla ucznia.

Zał. 2 Plan działań wspierających dla wszystkich uczniów objętych ppp w szkole.

Zał. 3 Dostosowania wymagań edukacyjnych.

Zał. 4 Protokół ze spotkania nauczycieli – ocena efektywności udzielanej pomocy ppp.

Zał. 5 IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.

Zał. 6a Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.

Zał. 6b Okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.

Zał. 7 Zgoda rodziców na wystąpienie z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy do PPP.

Zał. 8 Wniosek o przeprowadzenie diagnozy do PPP.

Zał. 9 Wniosek o opinię w sprawie indywidualizacji ścieżki edukacyjnej.

Zał. 10 Lista nauczycieli, którzy potwierdzają zapoznanie się z planami działań wspierających uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz lista uczniów objętych PPP
w szkole.

Zał. 11 Wykaz uczniów danej klasy objętych pomocą PPP.                                    

Sporządziła:

Pedagog, Adrianna Sadza

Współtworzyła:

Psycholog, Joanna Dziubek