PROCEDURA ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNOPEDAGOGICZNEJ
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ im. Janusza Korczaka
W GĄSAWACH RZĄDOWYCH
Na podstawie :
- art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).
- Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2022 poz. 1594) - Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r, w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. poz. 1610)
§1. 1. Celem procedury jest:
- ustalenie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniom, rodzicom, opiekunom, nauczycielom.
- określenie zasad dokumentowania i ewaluacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- wskazanie sposobu przechowywania i archiwizacji dokumentów związanych z pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
§2.1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
2. Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i nieodpłatne.
3. Pomoc psychologiczno- pedagogiczną organizuje Dyrektor szkoły.
4. Pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści.
5. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, dyrektora szkoły, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, poradni, asystenta nauczyciela, pomocy nauczyciela, pielęgniarki szkolnej, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. W szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana uczniom w formach:
- zajęć rozwijających uzdolnienia
- zajęć rozwijających umiejętność uczenia się
- zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
- zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
- zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne
- zajęć o charakterze terapeutycznym
- zajęć logopedycznych
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia
i kariery zawodowej - zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
- porad i konsultacji
- warsztatów
§3. 1. Dyrektor szkoły:
- organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole
- powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy
- informuje na piśmie rodziców lub prawnych opiekunów o proponowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej ( załącznik 1)
- wspiera nauczycieli, wychowawców i specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej
- wspomaga działania szkoły w zakresie planowania i przeprowadzenia działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- występuje, za zgodą rodziców ucznia (załącznik nr 7), do publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej z wnioskiem (załącznik nr 8) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia w sytuacji braku poprawy jego funkcjonowania mimo udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- występuje, za zgodą rodziców ucznia (załącznik nr 7), do publicznej poradni
z wnioskiem (załącznik nr 9) o opinię w sprawie zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej dla ucznia.
2. Pedagog szkolny – koordynator zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- prowadzi szkolny rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną
- uczestniczy w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno–pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie, opinie
- monitoruje i przechowuje dokumentację ucznia tworzoną przez wychowawcę w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- wspomaga nauczycieli i wychowawców w prowadzeniu dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- sporządza plan działań wspierających dla wszystkich uczniów objętych pomocą psychologiczno pedagogiczną ( załącznik nr 2)
- sporządza wykaz, który potwierdza zapoznanie się wszystkich nauczycieli z planami działań wspierających ( załącznik 10)
- sporządza wykaz wszystkich uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną, na podstawie wykazów nauczycieli, specjalistów bądź wychowawców (załącznik nr 11)
3. Pedagog specjalny:
- współpracuje z zespołem ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w zakresie opracowania i realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienie mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
– rozpoznawaniu przyczyń niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestniczenie w życiu szkoły lub placówki,
– udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
– dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
– doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów
i nauczycielom; - prowadzenie wraz z psychologiem i pedagogiem szkolnym rejestru uczniów posiadających opinie/orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
z wyszczególnieniem powodu objęcia pomocą oraz zaleceniami, - organizowanie i uczestniczenie w pracach dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie i opinie;
- monitorowanie i dbanie o terminową realizacje dokumentacji ucznia wraz
z wychowawcami i innymi specjalistami;
4. Psycholog szkolny:
– uczestniczy w spotkaniach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
– wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier
i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
– wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w określaniu mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
– udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formie konsultacji, porad, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne,
– udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i nauczycielom w formie konsultacji, porad według bieżących potrzeb,
– monitoruje dokumentację ucznia tworzoną przez wychowawcę w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
– prowadzi wraz z pedagogiem szkolnym rejestr uczniów posiadających opinie/orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego z wyszczególnieniem powodu objęcia pomocą oraz zaleceniami oraz rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną,
– sporządza wraz z pedagogiem sprawozdanie zbiorcze na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
5. Wychowawca klasy:
- koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z jego klasy,
- ustala terminy spotkań zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym na piśmie informuje rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania i możliwości uczestnictwa w nim,
- informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem,
- sporządza kartę dostosowań wymagań edukacyjnych dla uczniów posiadających opinię bądź orzeczenie (załącznik nr 3 ). Dokument przekazuje do pedagoga szkolnego/pedagoga specjalnego,
- w przypadku, gry stwierdza, iż konieczne jest objęcie ucznia inną formą bądź formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej określonymi w rozporządzeniu, informuję o tym Dyrektora szkoły,
- we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia ustala formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla danego ucznia (załącznik nr 1),
- monitoruje frekwencję uczniów na zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej i konsultuje to z pedagogiem szkolnym oraz z rodzicami,
- w każdym półroczu wspólnie z nauczycielami i specjalistami dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej (załącznik nr 4)
- na piśmie informuje rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim (7 dni przed zaplanowanym spotkaniem),
- sporządza wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, który przekazuje pedagogowi szkolnemu (załącznik 11),
- na bieżąco współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną
6. Nauczyciel:
- informuje o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną
- informuje wychowawcę o frekwencji ucznia na prowadzonych przez siebie zajęciach
w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej - respektuje zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach oraz ustalenia zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- sporządza dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dla uczniów posiadających opinie, orzeczenie bądź dla uczniów, którzy są objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną,
- dwa razy do roku dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej i przekazuje ją na piśmie pedagogowi szkolnemu.
7. Wychowawcy, nauczyciele, specjaliści:
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów,
w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu przedszkola, szkoły - podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności
w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań. - udzielają uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
§4.1. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, nie posiadającego opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną:
- w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzic ucznia lub nauczyciel informuje o tym niezwłocznie wychowawcę klasy
- wychowawca informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem
- dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej w terminie do
7 dni roboczych - zespół ustala proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej na formularzu (załącznik nr 1)
- dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin (załącznik nr 1)
- dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 1)
- po wyrażeniu zgody przez rodzica uczeń objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną
- nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy
w roku dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
i przekazują wychowawcy klasy (załącznik 4). - dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia u pedagoga szkolnego.
2. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną posiadającego opinię wydaną przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną:
- po dostarczeniu przez rodzica opinii wychowawcy, dokument zostaje zarejestrowany
w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej - wychowawca informuje dyrektora szkoły o zarejestrowaniu opinii oraz przekazuje dokument do pedagoga szkolnego
- pedagog szkolny umieszcza oryginał opinii w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, który pozostaje u dyrektora szkoły, natomiast kopia dokumentu znajduję się w dokumentacji u pedagoga szkolnego
- wychowawca zapoznaje się z opinią i na jej podstawie tworzy kartę dostosowań wymagań edukacyjnych
- wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom najważniejsze informacje zawarte w opinii
- nauczyciele zapoznają się z opinią, a następnie z planem działań wspierających
co potwierdzają podpisem - dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w terminie do 7 dni roboczych - wychowawca klasy niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu, na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej na formularzu – (załącznik nr 1)
- dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin
- dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 1)
- po wyrażeniu zgody przez rodzica uczeń objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną (załącznik nr 1)
- wychowawca, nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej (załącznik nr 4)
- dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia u pedagoga szkolnego.
3. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną posiadającego orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną:
- po dostarczeniu przez rodzica orzeczenia wychowawcy, dokument zostaje zarejestrowany
w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej - wychowawca informuje dyrektora szkoły o zarejestrowaniu orzeczenia oraz przekazuje dokument do pedagoga szkolnego
- pedagog szkolny umieszcza oryginał orzeczenia w Dokumentacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, który pozostaje u dyrektora szkoły, natomiast kopia dokumentu znajduję się w dokumentacji u pedagoga szkolnego
- wychowawca zapoznaje się z treścią orzeczenia
- wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom najważniejsze informacje zawarte w orzeczeniu
- dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej w terminie do 7 dni roboczych.
- zespół w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (załącznik nr 6) i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (załącznik nr 5)
- Dyrektor ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 1)
- Rodzic zapoznaje się z IPET, wyraża lub nie wyraża zgody na proponowane formy i sposoby pomocy psychologiczno – pedagogicznej własnoręcznym podpisem.
- Dwa razy do roku: na zakończenie pierwszego i w drugim semestrze, zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia wraz (załącznik nr 6b) z oceną efektywności udzielanej pomocy (załącznik nr 4) i ewentualnie dokonuje modyfikacji IPET.
- Dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia.
- Rodzic ucznia otrzymuje kopię IPET u oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
- Na koniec roku szkolnego wychowawcy składają pełną dokumentację uczniów do pedagoga szkolnego.
- Na koniec roku szkolnego pedagog szkolny wraz ze specjalistami sporządza sprawozdanie zbiorcze na temat udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Dokumentacja dotycząca organizacji i form udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej znajduje się w gabinecie pedagoga szkolnego.
SPIS ZAŁĄCZNIKÓW:
Zał. 1 Protokół ze spotkania nauczycieli i specjalistów w sprawie zaplanowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz informacja dla rodzica o formach pomocy organizowanej dla ucznia.
Zał. 2 Plan działań wspierających dla wszystkich uczniów objętych ppp w szkole.
Zał. 3 Dostosowania wymagań edukacyjnych.
Zał. 4 Protokół ze spotkania nauczycieli – ocena efektywności udzielanej pomocy ppp.
Zał. 5 IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
Zał. 6a Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Zał. 6b Okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Zał. 7 Zgoda rodziców na wystąpienie z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy do PPP.
Zał. 8 Wniosek o przeprowadzenie diagnozy do PPP.
Zał. 9 Wniosek o opinię w sprawie indywidualizacji ścieżki edukacyjnej.
Zał. 10 Lista nauczycieli, którzy potwierdzają zapoznanie się z planami działań wspierających uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz lista uczniów objętych PPP
w szkole.
Zał. 11 Wykaz uczniów danej klasy objętych pomocą PPP.
Sporządziła:
Pedagog, Adrianna Sadza
Współtworzyła:
Psycholog, Joanna Dziubek