COVID-19: zasady organizacji zadań szkoły

Zasady organizacji zadań PSP Gąsawy Rządowe związane z czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkoły w związku z COVID-19, w tym zasady organizacji zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość

  1. Na początku roku szkolnego, nie później niż do 15 września, przeprowadzane jest badanie dotyczące dostępu uczniów i nauczycieli do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu.
  2. Technologie informacyjno – komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli
    do realizacji zajęć w trybie pracy zdalnej to w Messenger, pakiet Microsoft Office, dziennik elektroniczny  Vulcan.
  3. Zasady bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych są następujące:
  4. uczniowie otrzymują indywidualne loginy i hasła dostępu do wykorzystywanych platform,
  5. nie należy udostępniać danych dostępowych innym osobom,
  6. należy logować się przy użyciu prawdziwego imienia i nazwiska,
  7. nie należy utrwalać wizerunku osób uczestniczących w zajęciach,
  8. należy korzystać z materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł.
  9. Zasady bezpiecznego uczestnictwa nauczycieli w zajęciach w odniesieniu
    do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych są następujące:
  10. nauczyciele otrzymują indywidualne loginy i hasła dostępu do wykorzystywanych  
    platform,
  11. nie należy udostępniać danych dostępowych innym osobom,
  12. należy korzystać z materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł,
  13. pozostałe zasady obowiązujące nauczycieli i innych pracowników zawarte są
    w prawie wewnątrzszkolnym.
  14. Uczniowie mogą korzystać m. in. z podręczników, zeszytów ćwiczeń, książek,
    e-podręczników, audycji, filmów i programów edukacyjnych oraz innych materiałów poleconych i sprawdzonych przez nauczyciela.
  15. Podczas kształcenia na odległość dopuszcza się wprowadzenie zmian w planach wynikowych z poszczególnych przedmiotów.
  16. Nauczyciele na bieżąco mogą zgłaszać potrzebę modyfikacji programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania, nie naruszając podstawy programowej.
  17. Nauczyciele i rodzice mogą na bieżąco zgłaszać potrzebę modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
  18. Nauczyciele zobowiązani są do planowania tygodniowego zakresu treści nauczania
    ze szczególnym uwzględnieniem:
  19. równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  20. zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
  21. możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  22. łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  23. ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć,
  24. konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.
  25. Nauczyciel potwierdza uczestnictwo uczniów w zajęciach odnotowując obecność/nieobecność w dzienniku elektronicznym. Sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów określa Statut szkoły.
  26. W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych nauczyciele będą zobowiązani do prowadzenia konsultacji w wymiarze co najmniej 30 minut tygodniowo. W sytuacji zawieszenia zajęć w poszczególnych oddziałach decyzje o terminach konsultacji będą podejmowane na bieżąco. Informacja o formie i terminach konsultacji będzie przekazywana rodzicom za pomocą dziennika elektronicznego.
  27. W trakcie pracy zdalnej monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy
    i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców
    o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach odbywa się
    z zachowaniem następujących zasad:
  28. przestrzeganie postanowień Statutu w zakresie oceniania,
  29. formy monitorowania postępów uczniów i weryfikacji ich wiedzy i umiejętności dostosowuje się do specyfiki przedmiotu oraz możliwości organizacyjno-technicznych uczniów i nauczycieli,
  30. o zmianach w sposobie oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów nauczyciele informują uczniów i ich rodziców za pomocą dziennika elektronicznego.
  31. W trakcie pracy zdalnej:
  32. zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane w porozumieniu
    z rodzicami uczniów, o ile organ prowadzący szkołę nie podejmie innej decyzji,
  33. zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są realizowane w porozumieniu z rodzicami,
  34. informacje o sposobie realizacji indywidualnego nauczania, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego będą przekazywane na bieżąco,
  35. za koordynowanie współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami odpowiadają wychowawcy klas,
  36. pedagog szkolny koordynuje zadania dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy wychowawczo-profilaktycznej,
  37. dyrektor koordynuje realizację bieżących zadań szkoły.

ZASADY DODATKOWE OBOWIĄZUJĄCE OD 26.10.2020R.

  1. Koordynatorem nauczania zdalnego w szkole jest Dyrektor Szkoły – Marzena Sadza.
  2. Każdy uczeń zobowiązany jest mieć dostęp do sprzętu umożliwiającego zdalne nauczanie. Braki w sprzęcie należy zgłosić do wychowawcy klasy lub bezpośrednio do Dyrektora szkoły. Jeśli uczeń nie ma możliwości otrzymywania materiałów edukacyjnych, jego opiekun prawny informuje o tym wychowawcę, który wraz z Dyrektorem Szkoły ustala sposób przekazywania uczniowi materiałów.
  3. Dla tych uczniów, którzy ze względu  na rodzaj niepełnosprawności lub brak możliwości realizowania zajęć z wykorzystanie metod  i technik kształcenia będą zorganizowane zajęcia w szkole.
  4. Zajęcia są realizowane zgodnie z obowiązującym w szkole planem lekcji. Wyznacza się minimalną liczbę godzin z danego przedmiotu realizowaną jako lekcję online „na żywo”.
  5. Zajęcia z danego przedmiotu mogą być prowadzone w formie lekcji online „na żywo”
    lub w formie zdalnej:
  6. Lekcja online – rozmowa głosowa i video nauczyciela z uczniami wyłącznie w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem lekcji. Podczas takich lekcji nauczyciel sprawdza obecność i odnotowuje ją w dzienniku elektronicznym. Nieobecności na takich lekcjach należy usprawiedliwiać zgodnie z przyjętymi w szkole zasadami. Czas trwania lekcji online wynosi maksymalnie 30 min. Pozostałe 15 minut przeznaczone jest na indywidualne konsultacje z uczniami.
  7. Lekcja zdalna – nauczyciel łączy się na parę minut  z uczniami na początku lekcji, sprawdza obecność, omawia zadania, przesyła uczniom instrukcje do zadań
    w podręczniku, ćwiczeniówkach  lub innych źródłach; np. kartach pracy lub materiałach własnych, linki do filmów edukacyjnych itp. Kilka minut przed zakończeniem może połączyć się ponownie i sprawdzić wykonanie przez uczniów pracy.
  8. Uczniowie powinni aktywnie uczestniczyć w lekcjach online i reagować na polecenia nauczyciela. Brak pożądanej aktywności może wpłynąć negatywnie na ocenę z danego przedmiotu.
  9. Obowiązkiem każdego ucznia jest stosowanie się do instrukcji podanych przez nauczyciela, dotyczących danej lekcji oraz przestrzeganie wyznaczonych terminów nadsyłania prac.
  10. Praca zdalna ucznia powinna być samodzielna.
  11. Jeśli uczeń nie może przesłać zadania na skutek sytuacji losowych, uczeń/rodzic powinien poinformować o tym fakcie nauczyciela danego przedmiotu. W innym wypadku za brak zadania uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną.
  12. Nauczyciel może ustalić dodatkowy termin komunikowania się z uczniami; nie może on kolidować z innymi lekcjami. Zarówno uczeń, jak i nauczyciel mogą umieszczać posty o dowolnej porze, ale ich czytanie i odpowiadanie na nie w tym samym momencie nie jest wymagane.
  13. Jeśli w ciągu tygodnia uczeń nie odczyta wiadomości i nie będzie uczestniczył w zajęciach z danego przedmiotu, nauczyciel jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie wychowawcę.
  14. Ocenianie odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w Statucie Szkoły oraz przedmiotowych zasadach oceniania.
  15. Rodzice wspierają dzieci w nauce tak, aby wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania w kształceniu na odległość przyniosły zamierzone efekty oraz na bieżąco informują wychowawcę o sprawach mogących mieć wpływ na naukę zdalną dziecka.
  16. W sprawach nieuwzględnionych w niniejszym regulaminie obowiązują zasady ujęte w: Statucie Szkoły, Przedmiotowych Zasadach Oceniania i przepisach zewnętrznych.