Nasi uczniowie pod opieką piszącego te słowa nauczyciela informatyki Michała Gajewskiego włączyli się w obchody Europejskiego Tygodnia Kodowania, który trwa w tym roku od 5 do 20 października. CodeWeek to społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa rywalizują w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. Akcja organizowana jest na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. W tym roku Code Week odbywa się już po raz szósty! Patronami polskiej edycji są Ministerstwo Cyfryzacji, Centrum Projektów Polska Cyfrowa i NASK-PIB (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy).
Zagadnienie nauki programowania z roku na rok przybiera na sile ze względu na rosnące potrzeby rynku pracy i walory edukacyjne, takie jak rozwój umiejętności analitycznego i logicznego myślenia.
CodeWeek świetna okazja, by zacząć zabawę z grami logicznymi, prostą grafiką komputerową, czy robotyką. Idea jest prosta – każdy, kto chce się włączyć, może zorganizować własne wydarzenie i zgłosić je na specjalnej stronie internetowej.
W naszej szkole, w ramach Tygodnia Kodowania uczniowie klas 4 – 8 wykonali animowane wizytówki w programie Scratch, pisali programy za pomocą smartfona, poznawali podstawy języka Python i programowali płytkę elektroniczną micro:bit.
Programowanie jak układanie klocków
Scratch to zdobywający serca i umysły milionów dzieci na świecie interpretowany wizualny język programowania. Został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (m.in. pomysłodawcę serii zabawek Lego Mindstorms i twórcę języka StarLogo), jest rozwijany przez mały zespół pracujący w Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab (MIT – Massachusetts Institute of Technology – jedna z najlepszych uczelni technicznych na świecie).
Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny – elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.
Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i ,,remiksowanie” (edytowanie) prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu.
Uczniowie PSP w Gąsawach Rządowych projektowali w Scratchu swoje animowane wizytówki – oto niektóre z nich:
Kod w kieszeni
Pochodna języka Scratch pod nazwą Catrobat pozwala na programowanie wizualne za pomocą urządzenia z systemem Android. Aplikacja Pocket Code umożliwia tworzenie, pobieranie i publikowanie kodu Catrobat. Catrobat i Pocket Code są programami wydanymi na licencji open source. Uczniowie naszej szkoły mieli okazję pracować na telefonach komórkowych i tworzyli animowane pocztówki, takie jak ta.
Tajemnicza płytka
Niezwykłą furorę wzbudziło wśród uczniów niepozorne urządzenie o nazwie BBC micro:bit. Jest to niewielkich rozmiarów płytka rozwojowa przygotowana przez BBC. Cel był prosty – stworzenie platformy, która zachęci najmłodszych do eksperymentowania z elektroniką, tworzenia własnych projektów, rozbudzi fantazję i ciekawość. Płytka zbudowana została w oparciu o 32-bitowy procesor ARM Cortex M0. Znalazło się na niej miejsce dla matrycy czerwonych diod LED 5×5, dwóch programowalnych przycisków, czujników: temperatury, światła, magnetometru i akcelerometru. Zapewniono także łączność w standardzie Bluetooth Low Energy. BBC tworząc płytkę micro:bit chciało uczynić programowanie prostym i maksymalnie przystępnym, tak aby nawet najmłodsi użytkownicy nie mieli z tym problemów. Płytkę micro:bit można zaprogramować w edytorze z poziomu strony www, w dedykowanym edytorze wizualnym micro:bit od Microsoftu oraz w edytorze Mu (w profesjonalnym języku Python).Między rokiem 2012 a 2015 każdy uczeń klasy siódmej Wielkiej Brytanii uzyskał micro:bit, w rezultacie czego 90% z nich uznała, że dzięki płytce zrozumieli, że każdy może kodować, zaś 46 % zaczęła wiązać swoją przyszłość z informatyką (dane ze strony microbit.org).
Uczniowie naszej szkoły mieli możliwość programowania płytki zarówno w Pythonie, jak i z pomocą strony Microsoft.
Ga
Galeria zdjęć: